Vainajan tuhkaamisen ympäristövaikutukset

Tuhkausten osuus hautauksista on viime vuosina kasvanut. Tällä hetkellä Suomessa tuhkataan yli 50 prosenttia kuolleista. Tuhkaus on maankäytön kannalta arkkuhautausta ympäristöystävällisempi hautausmuoto. Hautaamiseen liittyvät välilliset päästöt ovat yleensä suuremmat kuin hautaamisesta aiheutuvat suorat päästöt.

Osa krematorioista on varustettu savukaasun suodatuslaitteistolla. Lämmön talteenotolla varustettuja krematorioita on vain muutama.

Keinokuituverhoilun, maatumattoman muovin ja PVC:n käyttö arkuissa ja uurnissa on luovuttu ympäristö- ja työturvallisuussyistä.

Esimerkkejä tuhkaukseen liittyvistä ympäristöteoista:

• kirkkoneuvosto hyväksyy suosituksen ekologisista arkkumateriaaleista
  • seurakunnalla on muistolehto
  • seurakunnalla on käytössään lainattava tuhkauurna tuhkan sirottelua varten
  • krematorion tuhkausprosessissa syntyvän lämmön talteenotto
  • krematorion savukaasujen puhdistus
  • krematoriometallin kierrätys

Toimenpide

Seurakunta edistää tuhkaukseen liittyviä ekologisia asioita.

Pisteet: 1–6 pistettä laajuuden ja vaikuttavuuden mukaan.

Lisätietoja

Opinnäytetyö krematorion lämmöntalteenottojärjestelmästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomen hautaustoiminnan keskusliiton arkkujen ja uurnien laatusuosituksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä