Hautakivien uusiokäyttö

Hautakivet ovat usein suomalaista, huolella valittua, laadukasta kiviainesta. Hautakivet tai hautamuistomerkit ovat omaisten omaisuutta. Haudan hallinta-ajan päätyttyä muistomerkit siirtyvät kuuden kuukauden jälkeen seurakunnalle, mikäli omaiset eivät niitä poista.

Kivien uudelleenkäyttöön materiaalina on monta eri tapaa. Ne voidaan hyödyntää seurakunnan omassa viherrakentamisessa poistamalla tunnistetiedot ja muokkaamalla kivet sopiviksi. Kivistä voidaan rakentaa muistelupaikkoja, muureja, kolumbaarioita jne. Suuria sukuhautoja voidaan käyttää uudelleen myös pienialaisina muistolehtoina (ns. taskumuistolehtoina). Hautakivi tai muistomerkki voidaan luovuttaa taide- tai kivialan oppilaitosten materiaaliksi.

Hautapaikka kivineen voidaan myös luovuttaa uudelleen. Näin menetellään muun muassa museoalueilla ja kulttuurihistoriallisesti tai taiteellisesti arvokkaiden kivien kohdalla. Ekologisin ja edullisin vaihtoehto on lisätä uudet nimet laatoilla kiveen.

Toimenpide

Seurakunta edistää hautakivien uusiokäyttöä.

Pisteet: 1–3 pistettä.