Tutkimus kirkon tukena - Kirkon tutkimuskeskus 50 vuotta

Kirkon tutkimuskeskuksen 50-vuotisjuhlaseminaari järjestettiin Tampereella Technopoliksessa 13.3.2019.

Seminaarissa pidettyjen puheenvuorojen materiaalit:

Seminaarissa julkistettiin uusia tuloksia kahdesta tuoreesta kyselystä: kastekyselystä sekä kansainvälisen ISSP-tutkimuksen Suomen kyselystä.

Kasteen ja kastamattomuuden perusteita selvitetty

Perheen perinteiden jatkaminen ja kummien saaminen lapselle ovat tärkeimpiä syitä kastaa lapsi. Neljä viidestä pitää näitä syitä tärkeimpinä perusteluina oman lapsensa kastepäätöksessä. Perinnesyitä ja kummien saamista korostivat erityisesti naiset. Tulokset kävivät ilmi Kirkon tutkimuskeskuksen kastekyselyssä, joka toteutettiin helmikuussa 2019. Kyselyyn vastasi 1 029 alle kouluikäisen lapsen vanhempaa. Kolmen neljästä (74 %) lapsi oli kastettu luterilaiseen kirkkoon, viidenneksen lasta ei ollut kastettu (22 %).

Lisätietoja kastekyselystäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Nuorten aikuisten suhde uskontoon muuttuu entistä herkemmin

Suomalaisten uskonnollisuutta kartoittaneesta tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että alle 35-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa suhde uskontoon on voimakkaassa muutoksessa. Erityisen selkeästi muutos näkyy 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä. He kuuluvat niin kutsuttuihin millenniaaleihin tai Y-sukupolveen, joilla nimityksillä kutsutaan 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välisenä aikana syntyneitä. Kansainvälisen ISSP-kyselyn (International Social Survey Programme) Suomea koskeva osuus kerättiin syys-joulukuussa 2018. Kyselyn teemana oli uskonto, ja siihen vastasi 1 229 iältään 15–74-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja ISSP-tutkimuksestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä