Musiikki 24/7 – symposium 22.11.2019

Keskustelua musiikin paikasta kirkossa ja yhteiskunnassa

Mikä on musiikin tehtävä kirkossa, entä yhteiskunnassa? Mikä on kirkkomusiikin rooli? Miten kirkon musiikin ammattilaiset määrittävät työkenttäänsä ja miten heitä määritetään?

Musiikki 24/7 -symposium Helsingin Musiikkitalolla 22.11.2019 haki vastauksia näihin kysymyksiin tutkimustulosten pohjalta. Ääneen pääsivät niin tutkijat, toimittajat kuin kanttorit itse. Symposiumissa luotiin katsaus kirkkomusiikin alan koulutukseen, kanttorien ammatilliseen identiteettiin, arkeen ja pyhään kirkkomuusikon työssä sekä kanttoreiden ja heidän esimiestensä näkemyksiin ammatillisen osaamisen tarpeista. Symposiumin päättävässä debatissa keskusteltiin musiikin roolista ja arvoista kirkossa ja suomalaisessa yhteiskunnassa.

Symposium on samalla päätös tutkimushankkeelle Kirkon musiikin ammattilaisena kasvaminen, joka on Kirkon koulutuskeskuksen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian, Kirkon tutkimuskeskuksen ja kirkkomuusikkoja kouluttavien oppilaitosten yhteishanke. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa tietoa kirkon musiikin ammattilaisena kasvamisen koko prosessista ja tarkastella kanttoreiden ja muiden kirkkomuusikoiden ammattia ja osaamista ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Tutkimushankkeen tuloksista kootaan kirja, joka ilmestyy alkuvuodesta 2020 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa.

Symposiumin esitelmien diat (pdf) ovat ladattavissa tästä:

Ulla Tuovinen & Jorma Hannikainen: Katsaus kirkkomusiikkikouluksen lähihistoriaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Anna Helenius: Kanttori - kirkon musiikin ammattilainenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kaija Huhtanen: Kanttorin arki ja pyhäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Katarina Engström, Veli-Matti Salminen & Teija Tuukkanen: Mitä kanttorin pitäisi osata?Linkki avautuu uudessa välilehdessä