Diakonia

Lisätietoja: Kirkon tutkimus ja koulutus, ktk@evl.fi

Kirkon diakoniatyö

Diakoniatyö on kirkon perinteinen toimintatapa, jossa autetaan ja tuetaan apua tarvitsevia ihmisiä. Se toteuttaa lähimmäisenrakkautta ja oikeudenmukaisuutta kristillisen uskon mukaisesti.

Kirkkojärjestyksessä todetaan: "Seurakunnan ja sen jäsenten tulee harjoittaa diakoniaa, jonka tarkoituksena on kristilliseen rakkauteen perustuva avun antaminen erityisesti niille, joiden hätä on suurin ja joita ei muulla tavoin auteta".

Esittelyssä diakoniatyö vuonna 2015.

Kirkon diakoniatyö-visualisointiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakuntien apu turvapaikanhakijoille

Turvapaikanhakijoiden määrä Suomessa kasvoi syksyllä 2015 merkittävästi aiempaa suuremmaksi. Vuoden loppuun mennessä Suomeen saapui yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Pakolaiskriisi synnytti auttamishalua myös seurakunnissa eri puolilla Suomea, ja ne osallistuivat monin tavoin tulijoiden vastaanottamiseen ja tukemiseen.

Kirkon tutkimuskeskus teki tammi-maaliskuussa 2016 seurakunnille kyselyn, jossa selvitettiin seurakuntien reagointitapoja vuonna 2015 tapahtuneeseen pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden määrän kasvuun. Kysely lähetettiin kaikkiin 412 seurakuntaan, ja vastaukset saatiin 409 seurakunnasta.

Kysely toteutettiin osana kirkon nelivuotiskertomusta varten tehtävää laajempaa seurakuntien toimintaa kartoittavaa tilastokyselyä. Kirkon tutkimuskeskus laatii kirkolliskokouksen toimeksiannosta neljän vuoden välein kertomuksen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnasta. Vuosien 2012–2015 nelivuotiskertomus julkaistiin marraskuussa 2016.

Seurakuntien apu turvapaikanhakijoille -visualisointiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä