Tehtävämme

Kirkon tutkimustoiminnan tehtävänä on toteuttaa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja seurakuntien päätöksenteolle ja toiminnan kehittämiselle tarpeellista kirkon ja uskonnollisen elämän sekä yhteiskunnan muutosten tutkimusta. Huolehdimme siitä, että kirkko saa tarvitsemaansa tutkimustietoa. Tutkimustoimintamme kautta tuemme Kirkkohallitusta toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa, kirkon toiminnan kehittämisessä ja viestinnässä.

Meidän avullamme myös yhteiskunta saa tietoa kirkosta ja uskonnollisesta elämästä. Tutkijat tuovat asiantuntemustaan kotimaisiin ja kansainvälisiin tutkimushankkeisiin sekä erilaisiin työryhmiin ja luottamuselimiin. Tutkijoiden tutkimustuloksia julkaistaan sekä tieteellisinä että yleistajuisina artikkeleina kansainvälisissä ja kotimaisissa julkaisuissa. Tutkimus ja koulutus järjestää myös ajankohtaisiin aiheisiin liittyviä seminaareja.

Oman tutkimustoimintansa lisäksi Kirkon tutkimus ja koulutus myöntää sille osoitetuista varoista vuosittain apurahoja kirkon ja seurakuntien päätöksenteolle ja toiminnan kehittämiselle tarpeelliseen tutkimukseen.

Tutkimustoiminta alkoi Kirkon tutkimuslaitoksen nimellä vuonna 1969. Vuoden 1994 hallinnonuudistuksessa Kirkon tutkimuskeskuksesta tuli Kirkkohallituksen erillisyksikkö. Se sijaitsi perustamisestaan lähtien Tampereella vuoden 2021 syyskuun loppuun asti, jolloin yksikkö muutti Kirkon taloon Helsinkiin. Vuoden 2022 alusta tutkimustoiminta on osa Kirkon tutkimus ja koulutus Linkki avautuu uudessa välilehdessä-yksikköä.