Kirkko ja korona -tutkimusverkosto

Koronaviruspandemia on vaikuttanut monella tavalla yhteiskunnan eri osa-alueiden toimintaan ja osa sen vaikutuksista tulee jäämään osaksi ihmisten arkea. Myös kirkon toimintaa on toteutettu poikkeusjärjestelyin ja kirkko on vastannut ihmisten avuntarpeisiin niin henkisen ja hengellisen tuen kuin ruoka-avun puolella. Olemme tuottaneet tutkimustietoa tilanteesta seuraavin tavoin:

Koronakriisin vaikutuksia ja sen haasteisiin vastaamista kirkon eri toimintamuodoissa, kuten nuorisotyössä, diakoniassa ja jumalanpalveluselämässä, selvitetään useilla tutkimuksilla eri oppilaitoksissa (Diak, Itä-Suomen yliopisto ja Helsingin yliopisto) ja kirkon keskushallinnossa. Tutkimusten tekijät ovat muodostaneet epävirallisen tutkimusverkoston, johon myös Kirkon tutkimus ja koulutus kuuluu, vastuuhenkilönä vs. johtaja Veli-Matti Salminen. Tutkimuksen keskeinen tarkoitus on tukea seurakuntien toimintaa ja kehittämistä koronapandemian aikana ja auttaa jatkamaan siitä eteenpäin.

Koronatutkimusverkoston sivulle on koottu artikkeleita ja muita julkaisuja Linkki avautuu uudessa välilehdessäkirkkojen toiminnasta koronapandemian keskellä.