Kasvu kirkon työntekijäksi

Kirkon tutkimus osallistuu Kasvu kirkon työntekijäksi -tutkimuskokonaisuuteen kuuluvien hankkeiden toteuttamiseen. Vuosina 2021-2022 on meneillään Maisterista papiksi -tutkimushanke, jossa selvitetään teologisista tiedekunnista valmistuneiden urapolkuja ja pappisuralle hakeutumisen merkitystä ja muutoksia. Hankkeen vetovastuu on Itä-Suomen yliopiston teologian osastolla ja siinä on mukana Helsingin yliopiston, Åbo Akademin, evankelis-luterilaisen kirkon hiippakuntien sekä kirkkohallituksen toimijoita.

Maisterista papiksi -tutkimushanke on osa pitkittäistutkimusten sarjaa, jossa on aiemmin tutkittu kirkon nuorisotyön, diakoniatyön, teologian sekä varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan opiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymistä.

Vuosina 2016–19 tutkimuskeskus oli mukana tutkimushankkeessa Kirkon musiikin ammattilaisena kasvaminen, joka keskittyi kanttoreiden ja muiden kirkon musiikkityöntekijöiden ammatilliseen identiteettiin. Hankkeessa oli mukana tutkija Veli-Matti Salminen.

Tutkimushankkeessa tuotettiin seuraavat julkaisut (osa ladattavissa pdf-tiedostoina):