Millenniaali-hanke

Kirkon tutkimus on mukana kirkolliskokouksen rahoittamassa strategisessa Millenniaali-hankkeessa (2021–2022). Hanke perustuu Kirkon tutkimuksen nelivuotiskertomuksen havaintoihin, jotka koskevat 1980-luvulla syntyneiden ja sitä nuorempien etääntymistä perinteisistä kirkkoon kuulumisen malleista. Projektin vetovastuu on Kirkkohallituksen Toiminnallisen osaston Jumalanpalvelus ja kasvatus -yksikössä.

Millenniaali-hankkeen osana on tuotettu aihepiiriä käsittelevä akateeminen julkaisu. Artikkelikokoelmaan on koottu alan johtavien asiantuntijoiden uusia kirjoituksia, joissa käsitellään muun muassa Y- ja Z-sukupolvien uskonnollisuutta ja uskonnottomuutta sekä näihin peilaten myös uusia teologisia tulkintoja ajankohtaisesta kansainvälisestä keskustelusta.

Artikkelikokoelma löytyy täältä PDF-muodossa. Linkistä löytyy myös tieto, miten voit ostaa painetun julkaisun.

Julkistamistilaisuus striimattiin Kirkon kanavalla www.youtube.com/@KirkonkanavaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Millenniaalien kirkko -julkaisun kansikuva, jossa ihminen muotoutuu kuvakollaasista.

Lisätietoa hankkeesta:

Millenniaalien kirkko - evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Millenniaalien kirkko - evl.fi (tutkimukset ja kartoitukset)