Kirkko yhteiskunnassa

Kirkko yhteiskunnassa -tutkimushankkeen lähtökohtana on kirkon uusimmassa nelivuotiskertomuksessa (2016-2019) esiin tuotu havainto, että kulttuurikristillisyys on murtumassa eikä luterilaisuuden hahmottaminen ”kansalaisuskontona” enää ole ongelmatonta suomalaisessa kontekstissa. Kirkon asemoituminen suomalaisessa yhteiskunnassa on kääntymässä valtakulttuurista poikkeavaksi, joissakin suhteissa jopa vastakulttuuriseksi. Toisaalta uskonto on muokannut yhteiskuntaa tavoilla, joiden uskonnollista lähtökohtaa ei edes tunnisteta.

Tutkimushankkeen keskeisinä teemoina ovat luterilaisen teologian globaalit muutokset, poliittinen teologia, evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallinen toimijuus sekä uskonnollisten yhteisöjen yhteiskunnallinen asema ja uskonnonvapaus kansainvälisessä vertailussa. Hankkeen tähtäimessä on uskonnonvapauslain merkkivuosi 2023, jolloin julkaistaan aihepiirin tutkimukseen keskittyvä artikkelikokoelma.

Kirkko yhteiskunnassa: suhteet ja rajapinnat -tutkimusjulkaisu ilmestyi 5.9.2023.