Joulu

Jouluseimi.
Seimi. Kuva: Aarne Ormio

Jouluinen seimikierros

Seimiasetelmat muistuttavat ensimmäisestä joulusta Betlehemissä. Ne voivat tuoda mieleen myös menneiden vuosien joulut, ihmiset ja muistot. Asetelmissa pyhä perhe ja ensimmäisen joulun tapahtumat tuovat myös kansainvälisyyttä keskelle pimeää talvea, sillä monet seimistä on tuotu eri puolilta maailmaa. Seimi kiteyttää ajatuksen yhteyden etsimisestä ja syntymisestä.

Taidokkaasti valmistetut seimet, eri mantereilta tuodut seimet ja lasten tekemät seimiasetelmat näyteikkunoissa, kirkoissa, ulkoalueilla, talleissa kutsuvat ihmisiä yhteen. Seimi kiteyttää ajatuksen yhteyden etsimisestä ja syntymisestä.

Lisätietoja seimikierroksen toteuttamisesta: varhaiskasvatuksen sihteeri Päivi Vuorelma-Glad, Helsingin seurakuntayhtymä. paivi.vuorelma-glad@evl.fi

Kerro joulusta. Laita silmät kiinni - mitä näet?

Pimeyttä
Joulukoristeita
Joulupukin ja poroja
Lumihiutaleita
Lahjoja
Kranssin
Suklaata
Joulukuusia
Piparin

Mikä Joulussa on kaunista?

Kimaltavat lumihiutaleet
Kauniita pilviä
Sataa lunta, luistelua ja joulukuusi

Mikä juhlassa on tylsää/rumaa?

Äiti jutteli jonkun kaverin kanssa, niin oli tylsää
Jos ei ole koristeita

Joulu, kun olen aikuinen

Lattia on valkoinen, valkoinen joulukuusi
Hauskaa, mä pelaan joulupelejä
Syön pelkkää karkkia
Leivotaan niin paljon pipareita

Mämmi

Mämmi ja yllätysvierasLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mämmi ja kaverit saavat juhlaansa yllätysvieraan toiselta planeetalta! Vieras hämmästelee Mämmin ja kavereiden juhlaa ja esittelee oman planeettansa juhlaa. Mämmi ja kaverit kutsuvat vieraan mukaan heidän juhlaansa. Mämmi ja yllätysvieras on Helsingin seurakuntayhtymän tuottamaa materiaalia katsomuskasvatusyhteistyöhön.

Mämmi ja yllätysvieras -materiaaliLinkki avautuu uudessa välilehdessä