Hyppää sisältöön

Lattiakuvat ja vasun pedagogiikka

Miten lattiakuvien ja Vasun pedagogiikka keskustelevat keskenään?
Pohdinnassa muun muassa osallisuuden ja dialogisuuden näkökulmia.

Askarteluvälineitä ja askarreltuja hahmoja lattialla.
Lattiakuva. Kuva: Ilkka Tahvanainen

Tutustu lattiakuvapedagogiikkaan tästä videostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Lattiakuvakouluttaja Kaisa Aitlahti kertoo pedagogiikan ja vasun välisyydestä.

 

Deep Talk
Kun kertomukset ovat leikkiä ja yhteistä ihmettelyä

Deep Talk hyödyntää Maria Montessorin kehittämää pedagogiikkaa, jossa korostuu
leikki, ihmettely, oivaltaminen ja osallisuus.
Kerronnassa on ihmettelevä ja tutkisteleva ote.

Pedagoginen kerronta antaa tilaa avoimuudelle, erilaisille ajatuksille ja tulkinnoille.

Deep Talk vahvistaa sisäisen puheen löytämistä ja kehittää myötätuntoa itseä ja muita kohtaan.
Arvostavasti. Deep talk menetelmässä hyödynnetään usein eri kulttuureista ja katsomuksista olevia vanhoja kertomuksia.

Miksi Deep Talk kiinnostaa?
Tuula Valkosen kehittämässä menetelmässä

  • Kerronnan muotoon puetut asiat muistetaan paremmin
  • Kerronnan avulla voidaan käsitellä vaikeita asioita
  • Materiaalit tuovat kertomuksen lähemmäksi ja helpommin seurattavaksi
  • Kerronnassa oppiminen tapahtuu ihmettelyn, osallisuuden ja dialogisuuden kautta

Deep Talk vahvistaa läsnäoloa ja kuuntelemisen taitoa.
Se soveltuu hyvin myös monikielisille ryhmille.
Lapsi oppii uusia käsitteitä ja ilmaisee itseään niillä.
Deep Talkissa oma sisäinen puhe ja ryhmän yhteinen kieli limittyvät.

Deep Talk menetelmän vaiheita kuvataan käsitteellisinä tiloina.
Nämä vaiheet on nimetty eteistyöskentelyksi, kerronnaksi, leikiksi ja juhlaksi.

DeepTalk