Hyppää sisältöön

Kohti monipuolista ja lapsilähtöistä katsomuskasvatusta


Tervetuloa tutustumaan sisältöihin ja toteuttamaan monipuolista ja lapsilähtöistä katsomuskasvatusta. Luodaan yhdessä sellainen yhteiskunta, jossa lapset ja perheet voivat elää itsensä näköistä elämää, jossa myös katsomukset ja uskonnot saavat olla läsnä.  

  • Miten lapset itse kuvaavat sitä, mikä heille on elämässä tärkeää ja arvokasta?
  • Mitä on monikatsomuksellinen yhteistyö?
  • Millaisiin kulttuurisiin ja katsomuksellisiin arvoihin lapset sitoutetaan ja miksi?
  • Miten luontoympäristöt voivat vahvistaa lapsen voimavaroja?
  • Mitä voimme tietää vauva- ja taaperoikäisen spiritualiteetista?

Sivustolle on kerätty näkökulmia katsomuskasvatuksen johtamisesta, katsomusten välisyydestä, äänimaisematyöskentelystä, ulkona oppimisesta, hiljaisuuden poluista tai vaikkapa lattiakuvapedagogiikasta.

- Mikä sie oot horoskoopissa?
- Mie oon kalat.
- Mie oon vaaka.
- Entä sie?
- En tiiä. Taian olla Neitsyt Maria.


Keskustelu aamupalapöydässä, ortodoksinen päiväkoti Pääsky, Joensuu

Rakennetaan yhteisö
Kuva: Ilkka Tahvanainen

Lapset ovat filosofeja. Heitä askarruttavat olemassaolon peruskysymykset, kysymykset elämästä ja kuolemasta, Jumalasta, ajasta, hyvästä ja pahasta, tiedosta ja totuudesta. Heillä on totuusvainua, joka myöhemmin katoaa ja tukahdutetaan. Lasten kuvitteellista ja taianomaista ajattelua on opittua pitämään naiivina ja epäkypsänä verrattuna aikuisen käsitteelliseen, järkiperäiseen ja totuudenmukaiseen ajatteluun. Hans-Ludvig Freese, 1992

Mämmi ja kaverit solmussa -materiaalia katsomuskasvatukseen

Mämmillä on ollut kavereiden kanssa päivällä solmuinen riitatilanne. Kaverit yltyvät syyttelemään toisiaan aina esi-isien aikaan saakka. Miten solmu aukeaa? Mämmi ja kaverit solmussa on Helsingin seurakuntayhtymän tuottamaa materiaalia katsomuskasvatusyhteistyöhön.

Mämmi ja kaverit solmussa -materiaali pdf (mammitsemppaa.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä