Kirjallisuus

tästä

Maailmanpyörässä-lastenrunokirja
Kustannusosakeyhtiö Teos, 2022

Hyppää mukaan värikkääseen pyörään, ihaile ja ihmettele omaa ja toisen näköalaa! Maailmanpyörään mahtuu koko maailma: sinä, minä, me.

Mitä tapahtuu, kun katsomukset kohtaavat? Mitä outoja juttuja voi kohdata luonnossa? Millaista ääntä pyhä pitää? Maailmanpyörässä-runokokoelma perustuu Teoksen ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon järjestämään lastenrunokilpailuun, jonka parhammistoa on nyt koottuu yksiin kansiin. Kokoelman runot lähestyvät toisen kohtaamista ilahduttavan maanläheisesti, syvällisesti ja leikkimielisesti.

Läsnäolon lahja
Harjoituksia hetkessä olemiseen

Läsnäolotaidot ovat osa niitä hyvinvointitaitoja, joita jokainen tarvitsee elääkseen hyvää ja tasapainoista elämää.
Tämän kirjan harjoitukset kutsuvat läsnäoloon, kuuntelemaan omia tunteita ja tarpeita.
Läsnäoloharjoitukset on koottu eri teemojen alle,
joita ovat muun muassa kasvu, kaipaus, kiitollisuus, juuret ja rohkeus. Mielikuvaharjoitusten lisäksi mukana on toiminnallisia osioita,
joissa läsnäoloa lähestytään kehon liikkeen sekä kirjoittamisen ja maalaamisen kautta.
Harjoitukset tasapainottavat oloa ja auttavat löytämään uusia merkityksiä ja oivalluksia.

Harjoituksia voi tehdä yksin tai yhdessä toisten kanssa. Ne sopivat myös opettajan ja kasvattajan materiaaliksi omassa työssään.

Lapsenkokoinen maailmankatsomus
Saila Poulter, Martin Ubani, Marja Laine ja Arto Kallionieni. Lasten keskus 2021

Lapsenkokoinen katsomuskasvatus on monipuolinen sukellus lapsen maailmaan ja katsomukselliseen ajatteluun. Sen tieteellisesti tasokkaat, mutta käytännönläheiset artikkelit pohjautuvat lokakuussa 2020 pidetyn katsomuskasvatussymposiumin esityksiin.
Niissä pohditaan, miten kasvattaa lasta tilanteessa, jossa uskonnot ja katsomukset ovat toisaalta aiempaa näkyvämpiä yhteiskunnassa, mutta toisaalta perheiden arjen kosketus niihin on yhä kirjavampaa

Polkuja rauhoittumiseen - läsnäolotaitoja lapsille ja nuorille.
Kaisa Aitlahti ja Satu Reinikainen. Lasten keskus 2019

Oman läsnäolon tiedostamisen ja rauhoittumisen taidot ovat tarpeen lukuisien ärsykkeiden täyttämässä maailmassa. Polkuja rauhoittumiseen sisältää yli 60 harjoitusta, joiden avulla lapsi tai nuori voi oppia vaikuttamaan tunnetilaansa. Harjoitukset auttavat löytämään taitoja pysähtyä omien tuntemusten ja tarpeiden äärelle.

Yhteistyötä koreittain — Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitosten kanssa.
Sanna Ylikoski-Mustonen,
Lasten keskus 2019.

Toimintavinkit on ryhmitelty selkeästi neljään koriin: yleissivistävä opetus, perinteiset juhlat, uskonnolliset tilaisuudet sekä kasvun ja hyvinvoinnin tuki. Tarkoituksena on innostaa ja rohkaista yhteistyöhön, auttaa löytämään oma yhteistyön tekemisen tapa omalla paikkakunnalla.

Varhaiskatsomus katsomusten keskellä.
Toim. Haapsalo Tiina, Petäjä Heljä, Vuorelma-Glad Päivi, Sandén Mirva, Pulkkinen Hanna, Tahvanainen Ilkka Lasten keskus, 2017

Monipuolinen käsikirja avaa katsomuskasvatuksen merkitystä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2017:n pohjalta. Katsomuskasvatusta tarkastellaan vuorovaikutuksen ja oppivan yhteisön toimintakulttuurin näkökulmasta.

Lasten oma vuosikirja. Korolainen Tuula, Tulosto Riitta, Hurme Maija, Lasten keskus, 2017

Lasten oma vuosikirja esittelee kuukausittain vuoden juhla-, liputus- ja merkkipäivät taustoineen ja tapoineen. Mukana ovat kalenteriin merkittyjen päivien lisäksi suurimpien vähemmistöjemme ja maahanmuuttajaryhmiemme juhlat kuten svenska dagen, saamelaisten kansallispäivä, venäläinen ja kiinalainen uuden vuoden juhla, muslimien id al-fitr -juhla jne