Kuvataide

Kuvataiteen merkitys yksilön ja yhteisön väliselle dialogille

Kuvataidemenetelmät antavat osallistujilleen tilaa sietää epävarmuutta ja uskallusta lähestyä aiemmin tuntematonta. Osallistujat pystyvät ilmaisemaan mielipiteitä kielitaidosta riippumatta. Kuvataidemenetelmät antavat lapsille mahdollisuuksia käsitellä omia ajatuksia ja tunteita turvallisessa ja toiveikkaassa ympäristössä. Kuvataide auttaa osallistujaa tutustumaan itseensä ja välittämään tunteita toisille sekä hankkimaan, säilyttämään, muokkaamaan ja viestimään informaatiota.

Mies istuu tuolilla ja puhuu puhelimeen taidegalleriassa, jossa on paljon ihmisiä ja maalauksia.
Taidemessut Madridissa. Kuva: Ilkka Tahvanainen

Miten seurakuntien omistuksessa olevaa taidetta ja esineistöä voisi hyödyntää pedagogisesti uudella tavalla?

Mitä voisi tarkoittaa kirkossa järjestettävät arkkitehtuurityöpajat?

Animaatiotyöskentelyä kestävän kehityksen teemasta?

Mitä he kertovat sinulle?

Ateneumin arkistossa on paljon valokuvia muotokuvista. Tässä niistä kolme.
Mitä kuvissa olevat henkilöt kertoisivat sinulle?

Kuvakollaasi vanhoista maalauksista, joissa on vanha nainen, nuori nainen ja vanha mies.

Kirkkomummo, Hugo Simberg, 1898

Kirkossa, Maria Wiik, 1884

Laihian kirkkoherra Samuel Wacklin, Isak Wacklin, 1755

Tarkastele omia ja toisen kasvoja. Voitte tehdä myös nopeita Croquis-viivapiirroksia toisesta.