Katsomuskasvattajan roolit

Millaisia rooleja minulla katsomuskasvattajana?
Millaisia rooleja tunnistan varhaiskasvatuksen ja katsomusyhteisöjen
kanssa tehtävässä yhteistyössä?
Miten erilaiset roolit vaikuttavat katsomuskasvatustilanteisiin ja yhteistyöhön?

Tämä materiaali on kirjoitettu lapsen silmin. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatut aikuisen roolia koskevat määreet on muunnettu lapsenkokoisiksi sanoituksiksi.

Lapsi luo käsitystään maailmastaan ja maailmankaikkeudesta vuorovaikutussuhteiden kautta. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ja yksikön toimintakulttuurilla on keskeinen rooli lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen harjoittelun ja kehittymisen tukemisessa myös katsomuskasvatustilanteissa.

Kasvattajan asenne heijastuu hänen rooliinsa toimia katsomuskasvatuksessa. Jos aikuisen rooli katsomuskasvatusta kohtaan on myönteinen ja katsomuskasvatuksen arvostus on selkeä, kasvattajat laajemmin ja monipuolisemmin toteuttavat katsomuskasvatusta ja siihen liittyvää yhteistyötä.

Katsomuskasvatustilanteissa otetut roolit vaihtelevat ja muuntuvat esimerkiksi keston ja toiminnan mukaan. Kun henkilöstö tarkastelee omaa ja toisten roolia katsomuskasvatustilanteissa ja niihin liittyvissä yhteistyöpinnoissa, avautuu uusia pedagogisia mahdollisuuksia laadukkaamman ja monipuolisemman toimintakulttuurin rakentumiselle.

Toivomme teille hauskoja keskusteluja ja tunnistamisen hetkiä työyhteisön arjessa.

Katsomuskasvatus - tulostettava korttiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Työryhmän jäsenet:

Minna Hietala, päiväkodinjohtaja, Tampere
Kia Olkkola, varhaiskasvatuksen opettaja, Espoo
Satu Reinikainen, kouluttaja, Step-koulutus
Päivi Aumala, kouluttaja, Step-koulutus
Tiina Haapsalo, varhaiskasvatuskouluttaja, draamapedagogi ja työnohjaaja
Mirva Sandén, asiantuntija, Kirkkohallitus
Ilkka Tahvanainen, asiantuntija Kirkkohallitus