Pyhiinvaellusmateriaalia varhaiskasvattajille

Pyhiinvaellus on hiljaisuuden löytöretki

Pyhiinvaellus on hiljaisuuden löytöretki - materiaali varhaiskasvattajille

Lataa A5-kokoinen pdf-materiaali verkossa tutustuttavaksiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lataa tulostettava materiaali (suuri koko, tarkat kuvat)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Materiaalin tarkoituksena on kannustaa lapsia ja aikuisia yhdessä ihmettelemään luontoa ja lähestymään uteliaasti pyhää sekä toteuttamaan lähiluontoon eri tehtävien avulla hiljaisuuden polku.

Sisällössä on huomioitu katsomuskasvatuksen periaatteet eli menetelmien lähtökohtana on edistää suvaitsevaisuutta ja moniarvoisuutta sekä taata erilaisten katsomusten yhdenvertaisuus.

Materiaalin avulla vahvistetaan kokonaisvaltaista käsitystä ihmisyydestä, johon liittyvät fyysisten, psyykkisen ja sosiaalisten tekijöiden lisäksi olennaisesti myös hengelliset ja henkiset ulottuvuudet.

Materiaali on työstetty varhaiskasvatuksen käyttöön ja sitä voivat hyödyntää niin kirkon, kaupungin kuin perheidenkin kasvattajat.

"Meillä jokaisella on hiljaisuuden avaimet käsissämme" - Katso Leikkipäivä-video

Pyhiinvaellus on hiljaisuuden löytöretki -materiaalin pohjalta on tuotettu myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton Leikkipäivään video, jossa tutustutaan suomalaiseen labyrinttiin, jatulintarhaan, leikin kautta. Pienen labyrintin voi rakentaa lasten kanssa yhdessä olohuoneeseen, pihalle, hiekkakentälle tai vaikka metsään.

Video rohkaisee kaikkia leikkiin ja juhlistaa LeikkipäivääLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Videon ovat tuottaneet Pyhinvaellus Suomi, Lasten ja nuorten keskus ja Kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat.