Hyppää sisältöön

Köynnöksenkantajat

Sanataide on luovaa, monitaiteista kielellistä ilmaisua. Se voi olla vaikka piirrettyä, laulettua tai kehollista ilmaisua. Sanataide on mielikuvitustaidetta, jossa on vain oikeita vastauksia. Jokaisella on oikeus saada kokea olevansa hyvä omassa kielellisessä ilmaisussaan.

Vantaan sanataidekoulun lehtori Maami Snellman on työstänyt yhdessä 4-6 -vuotiaiden kanssa kymmenen uutta sanataidetehtävää 
Hugo Simbergin maalaamaan Köynnöksenkantajat-freskoon.

Lasten ajatuksia Köynnöksenkantajien äärellä

Aika hölmöä kantaa piikkistä puskaa ilman vaatteita, kun saa naarmuja. Oliko ennen vanhaan laastareita.

Musta niiden ilmeet on surulliset ja vihaiset. Joku on ehkä käskenyt ne tekemään tuota työtä.
Joo, ja tuo yksi poika katsoo, että sillä on nälkä ja jano. 

Minä piirrän tuolle pojalle kaveriksi tällaisen iloisen hahmon. Sen nimi on sateenkaari hämähäkki.
Ja se sanoo: "minä olen satajalkainen sateenkaarihämähäkki ja pystyn auttamaan teitä kaikkia!" 

Mun hahmo on tuon pojan lemmikkikoira ja se sanoo: "minä en jätä sinua koskaan!"

Köynnöksenkantajat-diaesitys avautuu kuvaa klikkaamalla

 1. Tutkikaa maalauksen kuvia ja keskustelkaa niistä. Ohjaaja voi käyttää apukysymyksiä:
 Mitä teillä tulee kuvista mieleen?
 Kuinka monta poikaa näette?
 Mitä lapset kantavat? Millaiset heidän ilmeensä ovat? Miksi?
 Mitä värejä teoksesta löytyy?
 Millainen tunnelma kuvissa on?

2. Valitkaa pareittain kaksi kuvaa ja katsokaa niitä hyvin tarkasti. Millainen asento pojilla on? Jatkakaa tehtävää niin, että toinen muovailee kaverista    samanlaisen asennon kuin ensimmäisessä kuvassa ja vaihtakaa sitten toiseen kuvaan. Myös roolit vaihtuvat.

Tehtävän voi tehdä myös niin, että valitaan teoksista jokin hahmo tai useampi, ja tehdään sama asento yhdessä.

3. Köynnöksenkantajia on kaksitoista. Keksikää heille nimet ja suunnitelkaa puhekuplat. Mitä kukin pojista haluaa sanoa? Mikä pojille on tärkeää? Vaikkapa näin: Minä olen Taisto ja minä tykkään auttaa eläimiä. Puhekuplat voi kiinnittää teosmalliin.

4. Keksikää pojille kantajakaverit. Tässä voi keskustella siitä, että elämä on meidän yhteinen asia. Kenenkään ei tarvitse kantaa köynnöstä yksin, tarvitsemme toisiamme. Kuvittakaa kaverihahmot, ja jos mahdollista leikatkaa ne irti ja kiinnittäkää hahmot kantajakaveriksi Hugo Simbergin maalauksen kuvaan. Hahmoista voi tehdä myös keppihahmot. Myös kantajakavereille voi tehdä puhekuplat. Mitä he haluavat sanoa?

5. Ottakaa iso paperi ja kuvittakaa maailma, minne teidän mielestä köynnöksenkantajat ystävineen köynnöstä vievät?
Miksi he kuljettavat köynnöksen juuri sinne?

6. Kaksitoista poikaa kantaa köynnöstä kukin omalla tavallaan. Kuvita oma köynnöksen kantaja. Piirrä myös köynnös kuvaan, miten hän sitä kantaa. Kerro kuka hän on ja minkä ikäinen. Mistä hahmo tykkää? Entä millainen on hänen unelma? Mitä hän pelkää? Voit keksiä lisää tietoja hahmosta itse.

7. Millainen köynnös olisit? Käytä mielikuvitusta. Valmistakaa pienissä ryhmissä köynnös omaa kehoa hyödyntäen. Millainen äänimaisema syntyy köynnöksten ympärille? Äänimaiseman saa luoda katselijat.

8. Piirrä sana, jonka ohjaaja antaa rasiasta. Ohjaaja on kirjoittanut sanat lapuille ja ainakin osa niistä liittyy jollakin tavalla Köynnöksenkantajat-teokseen (köynnös, ruusu, lapsi, taivas, ystävä, tie, ruohikko...) Kun olet piirtänyt, kirjoita sana kuvan alle. Kerrotaan pienissä ryhmissä tarina kuvien kautta. Tarina voidaan esittää yhdessä toisille.

9. Ketään ei jätetä yksin. Runo ystävyydestä. Ystävät ovat tärkeitä! Listatkaa yhdessä erilaisia ystävyyteen liittyviä- sanoja. Kirjoittajaa runo sanoja hyödyntäen

Ystävyys on kuin.....suklaarasia
Se tuntuu....hattaralta
Se näyttää...sydämeltä.
Ystävyys on....leipominen yhdessä.

10. Millainen runopatsas runosta syntyy. Kokeilkaa. Luetaan runo ensin ääneen ja mietitään millainen liikekieli runosta voisi syntyä. Keksitään sille liikkeet. Kun koko runon liikekieli on valmis, runolle valitaan lukija. Muut asettuvat ensimmäisen lauseen asentoon ja muodostavat siitä patsaan. Kun lukija ryhtyy lukemaan runoa, patsas herää eloon ja liikkuu lauseiden mukaisesti. Kun runo päättyy, patsas jähmettyy jälleen viimeisen lauseen asentoon.