Dop

Tecknad bild där prästen tänder ett dopljus.

I dopet blir den som döps medlem i kyrkan och i församlingen

Dopet är en helig handling i vår kyrka – ett sakrament. Dopet grundar sig på Jesus befallning. I dopet blir den som döps Guds barn. I dopet blir man också medlem i den kristna kyrkan och i församlingen.

I lutherska kyrkan är det vanligast att bli döpt som barn. Det är föräldrarna som bestämmer om deras barn ska döpas. Den som ska bli döpt behöver minst en fadder.

Det går också att bli döpt som vuxen. Då får man dopundervisning innan man döps. En vuxen som ska döpas ska också ha en fadder.

Dop kan förrättas i kyrkan eller hemma. Vid dopet välsignas den som döps med korsets tecken. Man läser ur Bibeln, läser dopbefallningen som Jesus gav och trosbekännelsen.

Dopet sker i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn. Prästen och faddrarna välsignar den som döps. Alla som är samlade till dopet ber för henne eller honom.

Läs om dopet i bilder (öppnas som pdf-fil)

Faddrar

Den som döps ska ha minst en fadder. Man kan också ha flera faddrar. Faddrarnas uppgift är att stöda den som döps att leva som kristen.

Faddrarna ska höra till den lutherska kyrkan. De ska ha fått konfirmandundervisning och vara konfirmerade. Faddrarna är vittnen vid dopet.

Back to top