Medlem i kyrkan

Tron på Gud blir starkare när man delar den med andra. Därför vill de flesta kristna vara medlemmar i kyrkan.

Den som är medlem i kyrkan kan

  • gifta sig i kyrkan
  • låta sina barn bli döpta
  • vara fadder
  • rösta i församlingsval.
En tecknad bild där prästen döper en baby. På bordet står en dopskål och i bakgrunden står föräldrarna och faddrarna.

Att bli medlem i kyrkan

Om du vill bli medlem i kyrkan kan du gå till församlingens kansli där du bor. Du kan också fylla i en blankett på internet under länken: bli medlem i kyrkan.

Om du inte har varit medlem i kyrkan tidigare så blir du först döpt.

Om du har varit medlem i kyrkan men skrivit ut dig blir du inte döpt på nytt. Det räcker att du på nytt vill bli medlem i kyrkan.

Om du har hört till någon annan kristen kyrka ska du bekänna evangelisk-lutherska kyrkans tro. Du kan inte vara medlem i evangelisk-lutherska kyrkan och en annan kyrka samtidigt.

Barn kan bli medlemmar i kyrkan

I Finland döps många barn när de är små. De blir då medlemmar i kyrkan.

Barn hör till samma kyrka som sina föräldrar. Om bara en av föräldrarna hör till kyrkan bestämmer föräldrarna tillsammans om barnen ska höra till kyrkan eller inte.

Ett barn som är 12 år eller äldre kan bli medlem i kyrkan fast föräldrarna inte är det. Den som är under 18 år behöver ha tillåtelse från båda föräldrarna för att bli medlem i kyrkan.

Att inte längre vara medlem i kyrkan

Om du inte längre vill vara medlem i kyrkan kan du skriva ut dig på församlingens kansli. Det går också att fylla i en blankett på internet på adressen eroakirkosta.fi

Back to top