Oftast är gudstjänsten på en söndag. Ibland firas gudstjänst också andra dagar.
Prästen leder gudstjänsten.
Gudstjänsten börjar med en välsignelse: I Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.
Kantorn leder musiken. Församlingen sjunger med i psalmerna. Medlemmarna i församlingen kan också vara med och läsa böner, läsa ur Bibeln eller hjälpa till med praktiska uppgifter.
En gudstjänst där man också firar nattvard kallas mässa.
Gudstjänsten avslutas med bönen Herrens välsignelse.
Nattvarden är ett sakrament i den evangelisk-lutherska kyrkan. Den är alltså en helig handling. Jesus sa att vi ska fira nattvard.
Nattvarden är en sorts minnesmåltid. Vi minns Jesus och det han gjorde för oss.
När prästen ger brödet säger han eller hon: ”Kristi kropp, för dig utgiven.”
När prästen ger vinet säger han eller hon: ”Kristi blod för dig utgjutet.”
I nattvarden kan vi känna gemenskap med Jesus och med andra kristna.
Musik är viktigt i gudstjänsten. Musiken är känslornas språk. I musiken och sången uttrycker vi våra känslor och upplevelser.
Psalmer är sånger som hör till gudstjänsten. Psalmerna berättar om Gud som älskar oss. Psalmerna kan ge tröst, glädje och hopp.
Psalmboken finns på internet på adressen psalmbok.fi.
Man kan lyssna på psalmer, man kan teckna dem på teckenspråk, man kan dansa till dem och man kan spela och sjunga dem. Man kan också tänka på orden i sångerna och psalmerna tyst för sig själv.