Kyrkan i Finland

Kyrkan är en viktig del av Finlands kultur och historia

Ungefär 3,5 miljoner människor hör till Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Det är lite mindre än två tredjedelar av alla finländare.

Kyrkan är en viktig del av kulturen i Finland och av Finlands historia. Kyrkans arbete har gjort att Finland fått skrivet språk, skola och sjukvård.

Jul och påsk är fester som hör till de finländska traditionerna. De är också festdagar i kyrkan.

Evangelisk-lutherska kyrkan kallas folkkyrka. I Finland finns ingen statskyrka. Kyrkan bestämmer själva om sina egna ärenden. Kyrkan och staten samarbetar ändå mycket eftersom så många finländare hör till kyrkan.

Kyrkan har hand om många saker som är viktiga för alla. Kyrkan sköter till exempel om gravgårdar och kyrkobyggnader. Kyrkan sköter också folkbokföring. Det betyder att kyrkan samlar information om när människor föds, dör eller gifter sig.

Kyrkan och pengar

Kyrkan behöver pengar för att kunna sköta sina uppgifter och för att kunna hjälpa människor. Därför betalar kyrkans medlemmar skatt till kyrkan.

Den som vill kan dessutom ge pengar i kollekten under gudstjänsten eller till insamlingar som Gemensamt Ansvar. Genom insamlingarna får kyrkan pengar för att hjälpa människor i Finland och i andra länder.

Back to top