Jordfästning, begravning

Tecknad bild där prästen gör ett kors av jord på kistan.

När en människa dör välsignar vi henne eller honom till gravens vila. Det kallas jordfästning.

Vi sörjer när en människa som vi tycker om dör. Kristen tro säger att döden inte är slutet på allt. Vi tror på uppståndelse från de döda. Hoppet om uppståndelsen tröstar oss.

Jordfästningen är en gudstjänst

Till jordfästningen hör bibelläsning, böner, tal, psalmer och annan musik.

Prästen välsignar den som dött. Prästen säger den dödas namn och välsignar hen till exempel med orden: “Av jord har du kommit. Till jord skall du återvända. Jesus Kristus, vår Frälsare, skall uppväcka dig på den yttersta dagen.” Prästen häller tre gånger lite jord på kistan.

Den dödas familj, släkt och vänner lägger blommor och hälsningar på kistan.

När kistan läggs ner i graven kan man sjunga en psalm.

Efter jordfästningen ordnas en minnesstund. Minnesstunden är för att komma ihåg och fira den som dött och hens liv.

Back to top