Andra kyrkor i Finland

I Finland finns många kyrkor. Deras verksamhet och gudstjänster kan vara annorlunda än i Evangelisk-lutherska kyrkan. Om du vill kan du besöka andra kyrkor och bekanta dig med deras gudstjänst.

De andra kyrkorna har mycket färre medlemmar än Evangelisk-lutherska kyrkan. De har inte verksamhet på alla orter. I andra länder kan de här kyrkorna ha mycket fler medlemmar än lutherska kyrkan har.

Ortodoxa kyrkan är den näststörsta kyrkan i Finland. Den kallas också folkkyrka. Den har ungefär 50 000 medlemmar.

Katolska kyrkan är världens största kristna kyrka. I Finland har den färre än 20 000 medlemmar.

Webbplatsen uskonnot.fi samlar information om alla kyrkor och religioner som finns i Finland.

Back to top