Veckan före påsken kallas stilla veckan.
Palmsöndagen berättar om hur Jesus kommer till Jerusalem just innan han ska dö. Palmsöndagen är början på stilla veckan.
Torsdagen i stilla veckan kallas skärtorsdag. Då minns vi hur Jesus åt sin sista måltid med lärjungarna. Från Jesus sista måltid har vi fått nattvarden i kyrkan.
Långfredag kallas den dag då Jesus blev korsfäst och dog. På långfredagen är färgen i kyrkan svart.
Påskdagen var den dag då Jesus stod upp från döden. Efter uppståndelsen visade Jesus sig för sina lärjungar.
Den dag då Jesus steg upp till himlen firar vi Kristi himmelsfärdsdag.