Nästa församlingsval ordnas i november 2026. Här får du veta mer om vad församlingsvalet är och hur du gör för att rösta.
Du som är medlem i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och har fyllt 16 år får rösta i församlingsvalet.
Du kan rösta från 3 november till 7 november eller på valdagen söndagen 15 november 2026.
När du röstar påverkar du vad din församling ska göra. Din röst är viktig!
På valdagen 15 november 2026 kan du rösta i vallokalen i din församling. Det kan till exempel vara församlingshemmet.
Du måste kunna bevisa vem du är, så ta med ett identitetsbevis så som körkort, ID-kort eller pass.
Du kan förhandsrösta på ett förhandsröstningsställe var som helst i Finland mellan 3 november och 7 november. Ta med ett identitetsbevis.
Om du har svårt att röra dig och inte kan ta dig till vallokalen eller ett förhandsröstningsställe så kan du rösta hemma.
Ta kontakt med din församling så berättar de hur du ska göra.
Din församling är den församling som finns på den ort där du har ditt hem och där du är skriven.
Om du inte hör till kyrkan men vill rösta i församlingsvalet behöver du bli medlem senast i augusti 2026. Ta kontakt med församlingen där du bor så hjälper de dig.
Klicka här för att ta reda på vilken församling som finns där du bor.
De som väljs i församlingsvalet kallas förtroendevalda. De väljs för fyra år. De förtroendevalda representerar församlingens medlemmar och samarbetar med dem som jobbar i församlingen.
De förtroendevalda fattar beslut i många viktiga frågor. Frågorna kan handla om vilken verksamhet som församlingen ska ha, hur kyrkor och andra byggnader ska användas och vilken hjälp människor som har det svårt ska kunna få.
Församlingsvalet kan vara ett val eller två olika val.
En del församlingar är självständiga. I de församlingarna ordnas ett val. De som blir valda blir medlemmar i kyrkofullmäktige.
Vissa församlingar hör till en kyrklig samfällighet. I de församlingarna ordnas två val på samma gång.
I det ena valet väljer man medlemmar till gemensamma kyrkofullmäktige. De bestämmer till exempel hur pengarna används i hela samfälligheten. Röstsedeln som man röstar med är vit.
I det andra valet väljer man medlemmar till församlingsrådet i sin egen församling. Församlingsrådet bestämmer till exempel vilken verksamhet som församlingen ska ha. Röstsedeln är orange.
De personer som ställer upp i församlingsvalet kallas kandidater.
Den som vill bli kandidat ska
Kandidaterna ställer upp på kandidatlistor. En kandidatlista består av flera kandidater som vill jobba för samma saker.
För att bilda en kandidatlista behövs en grupp med minst tio personer som är medlemmar i församlingen och har rösträtt.
Du kan fråga efter vilka kandidatlistor som finns i din församling på församlingens pastorskansli. Du kan också fråga någon person som nu är förtroendevald i församlingen.