Många människor jobbar i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. I kyrkan finns olika arbetsuppgifter.
I församlingen arbetar till exempel präster, diakoner, trädgårdsmästare och kontorsarbetare. Det går också att göra arbetspraktik i församlingen.
Kyrkans anställda jobbar med människor. De möter människor i alla åldrar i vardag och fest. Därför jobbar de också på kvällar och helger.
Prästens uppgift är att berätta om Guds ord och leda gudstjänsten i kyrkan.
Prästen döper människor och viger par som gifter sig. När någon har dött välsignar prästen dem till gravens vila.
Du kan prata med en präst om svåra saker. Prästen berättar inte åt andra det som du berättat för honom eller henne.
Den präst som leder församlingen kallas kyrkoherde.
En diakoniarbetare är någon som jobbar med att hjälpa andra.
Diakoniarbetarna hjälper människor i svåra situationer, till exempel med ekonomiska problem, sorg, ensamhet eller sjukdom. De kan också ordna olika aktiviteter som utflykter och klubbar.
Diakoniarbetarna samarbetar med social- och hälsovården och med olika organisationer.
Kantorn jobbar med musik i församlingen. Musiken är viktig i kyrkan.
Kantorn spelar orgel eller andra instrument vid gudstjänster och olika evenemang. Kantorn leder körer och musikgrupper i församlingen.
Kyrkvaktmästaren sköter om att allt är färdigt för att fira gudstjänst.Kyrkvaktmästaren tänder ljusen i kyrkan och lägger upp numren på de psalmer som ska sjungas.
Kyrkvaktmästaren hjälper också om någon som kommer till kyrkan har svårt att hitta eller svårt att röra sig.
Kyrkan har mycket program för barn och unga. Församlingen ordnar klubbar, grupper och läger. Konfirmandundervisningen är en viktig del av kyrkans arbete med unga.
De som jobbar med barn och unga kallas barnledare, ledare inom småbarnspedagogik och ungdomsarbetsledare.
I kyrkan behövs också personer som
Det finns många olika uppgifter för frivilliga i församlingen. Du kan fråga vad du kan hjälpa till med i församlingen.
Du kan också söka praktikplats eller sommarjobb i församlingen.