Ordet kyrka kan betyda två saker:
Kyrka är ett hus där människor samlas för att fira gudstjänst. Kyrkan är också en gemenskap av människor som tror på Gud.
Kyrkan är alla människor som tror på Gud. De hör ihop och delar sin tro.
Man blir medlem i kyrkan genom att bli döpt. När du är medlem hör du till en församling. Du hör till den församling som finns där du bor.
I Finland har vi religionsfrihet. Det betyder att du själv får välja om du vill höra till en kyrka eller inte. Du får också välja vilken kyrka du vill höra till.
På de här webbsidorna berättar vi om Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Det är den största kyrkan i landet.
Klicka på länkarna för att läsa mera om
Kyrka betyder också det hus där människor firar gudstjänst. Kyrkor kan se olika ut. På taket finns ofta ett kors som är en kristen symbol.
Många kyrkor är vackra. Ofta har de funnits länge. Det finns mycket att titta på, till exempel målningar, gamla föremål och vackra fönster. Många människor besöker kyrkor när de reser.