Församling

Om du är medlem i kyrkan hör du till den församling som finns där du bor. Församlingen ansvarar för kyrkans verksamhet i området.

Vad gör en församling?

Församlingen samlas till gudstjänst varje söndag. Då samlas människor för att be, sjunga och lyssna på berättelser från Bibeln.

Församlingen kan ha olika aktiviteter, till exempel klubbar, körer och samtalsgrupper.

Församlingen ger stöd och hjälp till människor som behöver det.

Församlingen ordnar fester vid viktiga händelser i livet, som dop eller vigsel. De kallas kyrkliga förrättningar.

Alla är välkomna att vara med, både på gudstjänster och annan verksamhet.

Klicka för att läsa mera om gudstjänsten

Klicka för att läsa mera om de kyrkliga förrättningarna

En tecknad bild där en söndagsskollärare läser ur en bok tillsammans med två barn.

Församlingen har olika sorters verksamhet

Församlingen ordnar till exempel klubbar och läger för barn, unga och vuxna. Det finns verksamhet där hela familjen kan delta. För det mesta kostar det ingenting att delta i församlingens verksamhet.

Klubbar och diskussionsgrupper samlas till exempel en gång i veckan 1–2 timmar. De har olika slags program. En del grupper pysslar eller sportar. Andra grupper läser Bibeln och ber tillsammans. I söndagsskolan lär sig små barn om Jesus.

Läger ordnas ofta på något ställe nära naturen. På läger brukar man vara några dagar och nätter. På läger leker man och rör sig i naturen, badar bastu och grillar korv.

Konfirmandundervisningen är en viktig del av församlingens arbete. I konfirmandundervisningen lär sig ungdomar mera om Jesus och kyrkans tro. Det är vanligast att delta i konfirmandundervisning när man fyller 15 år. Det går också att delta senare som vuxen. Den som har varit med i konfirmandundervisningen kan bli konfirmerad.

Församlingen kan ha en kör eller flera körer. I kören sjunger man tillsammans. Många körer brukar sjunga i gudstjänsten eller ordna konsert.

Församlingen arbetar på olika språk. Många församlingar har verksamhet för invandrare. I en grupp med andra som flyttat till Finland kan man diskutera på sitt eget språk eller lära sig svenska eller finska.

I församlingen finns också olika slags uppgifter för frivilliga. Om du har tid och vill hjälpa andra kan du ta kontakt med diakoniarbetaren i församlingen. Du kan fråga vad du kan hjälpa till med i församlingen.

En tecknad bild där människor sjunger i en kör.

Din församling kan berätta mera

Vill du veta mera? Du kan ringa, skicka e-post eller gå till församlingens kansli. Där vet de hurdan verksamhet din församling har. På församlingens egna webbsidor finns också mera information.

Klicka här för att ta reda på vilken församling som finns där du bor.

Back to top