Vigsel till äktenskap, bröllop

Pappi vihkimässä hääparia.

Vid vigseln ber vi att Gud välsignar äktenskapet

När ett par vigs till äktenskap visar paret att de vill leva tillsammans. Vid en kyrklig vigsel ber vi att Gud välsignar äktenskapet.

Det går att ha kyrklig vigsel om båda i paret hör till kyrkan och har fått konfirmandundervisning.

Vid vigseln ska minst två personer vara med som vittnen.

Det går också att få en så kallad civil vigsel, vid magistraten. Efter en civil vigsel kan äktenskapet välsignas i kyrkan.

Så här går en kyrklig vigsel till

Vigsel till äktenskap är en helig handling i kyrkan. Till vigseln hör det att läsa ur Bibeln, ett vigseltal, böner och att sjunga en psalm.

Prästen frågar brudparet om de vill ingå äktenskap med varandra. Brudparet svarar: ”Ja.”

I ringbönen ber man för äktenskapet. När brudparet har gett varandra ringarna förklarar prästen att paret är äkta makar. Prästen välsignar sedan brudparet.

Här kan du se bilder på hur vigseln går till (öppnas som en pdf-fil)

Back to top