De bestämmer i kyrkan

De som jobbar i kyrkan och vanliga församlingsmedlemmar bestämmer tillsammans om kyrkans arbete.

I församlingsvalet väljer man de personer som fattar besluten i församlingen. De kallas förtroendevalda.

Församlingsval ordnas vart fjärde år. Då får alla som är medlemmar i kyrkan och är minst 16 år rösta.

Klicka här för att läsa mera om församlingsvalet

De förtroendevalda är församlingsmedlemmar

De förtroendevalda representerar församlingens medlemmar. De bestämmer om arbetet i församlingen och samarbetar med dem som jobbar där.

Förtroendevalda kan vara medlemmar i kyrkofullmäktige, församlingsråd eller kyrkoråd. Det beror på hur församlingen ser ut.

Kyrkofullmäktige bestämmer om de viktigaste sakerna i församlingen. De bestämmer till exempel hur mycket kyrkoskatt medlemmarna behöver betala och hur pengarna används. Kyrkofullmäktige beslutar om att bygga, köpa eller sälja kyrkor och andra hus. De bestämmer vilka jobb som behövs i församlingen.

Ibland samarbetar flera församlingar på ett område i en kyrklig samfällighet. Då är det gemensamma kyrkofullmäktige som bestämmer om saker som gäller alla församlingarna, som pengar och byggnader. Varje församling har också ett eget församlingsråd. Församlingsrådet bestämmer om vem som får jobben i församlingen och vilken verksamhet som ska ordnas.

Kyrkomötet gör kyrkans lagar

Kyrkomötet bestämmer om de stora och viktiga frågorna som gäller hela kyrkan. Det säger vad kyrkan ska arbeta för och lära ut om tron.

Det är kyrkomötet som gör kyrkans lagar. Kyrkomötet gör färdiga förslag på lagar och ger dem till Finlands riksdag. Riksdagen bestämmer om lagförslagen blir godkända.

Till kyrkomötet hör både präster och medlemmar från församlingarna. Alla biskoparna i kyrkan är också med i kyrkomötet.

Back to top