Kaste on kirkon pyhä toimitus, sakramentti. Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn. Kasteessa Jumala ottaa lapsen omakseen. Kaste liittää seurakunnan ja kirkon jäseneksi.
Kastetilaisuutta sanotaan myös ristiäisiksi.
Vanhemmat päättävät, haluavatko he, että heidän lapsensa kastetaan. He pyytävät lapselleen kummia. Yksi kummi riittää.
Kasteen voi saada myös aikuisena. Sitä ennen kastettava saa kristinuskon opetusta.
Kaste voi tapahtua kirkossa tai kotona. Kasteessa kastettava siunataan ristinmerkillä, luetaan Raamattua, kastekäsky ja uskontunnustus.
Kaste tapahtuu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pappi ja kummit siunaavat kastettavan. Seurakunta rukoilee kastetun puolesta.
Kastettavalla on yleensä vähintään kaksi kummia. Yksi kummi riittää.
Kummien tehtävä on tukea kastetun elämää kristittynä.
Kummien pitää olla luterilaisen kirkon jäseniä, jotka ovat käyneet rippikoulun ja konfirmoitu. Kummit ovat kastetilaisuudessa todistajina.
Avaa kuvasarja kasteesta liitteenä tästä