Många unga deltar i konfirmandundervisning det år de fyller 15 år. Den som deltar i konfirmandundervisningen kallas konfirmand.
Under tiden som konfirmand lär man sig mera om vad det betyder att vara döpt och att leva som en kristen. Man funderar tillsammans på livets stora frågor.
I Finland kallas konfirmandundervisningen ofta skriftskola eller “skriba”.
Konfirmandundervisningen kan se ut på olika sätt. Många deltar i läger. Det finns också konfirmandundervisning som ordnas på kvällarna eller under några dagar.
Alla har rätt att delta i konfirmandundervisning med hänsyn till sina möjligheter och begränsningar. För människor med kognitiva funktionsvariationer ordnas omsorgsskriftskola.
Det går att delta i konfirmandundervisning fast man inte hör till kyrkan. Den som vill kan bli döpt och medlem i kyrkan i samband med konfirmationen.
Det går också att delta i konfirmandundervisning och bli konfirmerad som vuxen.
Efter konfirmandundervisningen kan man bli konfirmerad.
Konfirmation betyder “bekräftelse”. Konfirmationen bekräftar dopet. Den som blir konfirmerad säger ja till tron och ja till att leva som kristen.
Konfirmationen ger olika rättigheter.
Den som är konfirmerad får självständigt delta i nattvarden.
Den som är konfirmerad har rätt att bli fadder.
Den som är konfirmerad och har fyllt 18 år kan ställa upp som kandidat i församlingsval.
Konfirmationen är en gudstjänst där konfirmanderna avslutar sin konfirmandtid. Vid konfirmationen bekänner konfirmanderna sin tro, de blir välsignade och församlingen ber för dem.
Konfirmanderna är oftast klädda i alba. Alba är en vit dräkt som används i gudstjänster. Den påminner om dopdräkten.
Under konfirmationen kommer konfirmanderna fram till altaret i kyrkan.
Konfirmanderna läser trosbekännelsen tillsammans med församlingen. Prästen frågar sedan om de vill visa den här tron i sitt liv.
Efter det välsignar prästen konfirmanderna. Hen lägger händerna på konfirmandernas huvuden. Andra människor (faddrar, ungdomsarbetsledare, hjälpledare) kan också delta i välsignelsen.
I slutet av konfirmationen får konfirmanderna ett konfirmationsminne. De får ofta blommor av släkt och vänner.