KER som organisation

Kyrkans pensionsfond (KER) är en självständig, offentligrättslig juridisk person som grundar sig på lagen om Kyrkans pensionsfond (656/2023).

Kyrkostyrelsen fungerar som pensionsfondens styrelse. Verksamheten leds av pensionsfondens direktion och pensionsfondens direktör som tillsätts av Kyrkostyrelsen. Pensionssystemets finansieringsgrupp och arbetsgruppen för ansvarsfull placeringsverksamhet lyder också under Pensionsfondens direktion. Pensionsfondens praktiska verksamhet handhas av placeringsenheten.

På placeringsenheten arbetar placeringsdirektören, chef för ansvarsfull placering, aktieportföljförvaltare, ränteportföljförvaltare, samt fastighetsplaceringschefen.

Kyrkans pensionsfond är registrerad i Företags- och organisationsdatasystemet med FO-nummer 2721508-7.

Läs med om KER i Lag om evangelisk-lutherska kyrkans pensionfond.