Seurakuntatyöpaikkojen toiminnan tuloksellisuus ja henkilöstön hyvinvointi edellyttävät hyvää henkilöstöjohtamista. Työturvallisuuslaissa on säädetty työnantajalle yleinen vastuu työpaikan turvallisuudesta ja terveellisyydestä. Laki velvoittaa työnantajaa ottamaan huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat.
Hyvä henkilöstöjohtaminen edellyttää työnantajalta rakenteita ja suunnitelmallisuutta: henkilöstöpoliittisten tavoitteiden asettamista ja niiden toteutumisen arviointia ja seurantaa sekä toimivaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä työntekijöiden ja heidän edustajiensa, luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen, kanssa. Sitä varten on laadittava työpaikkakohtaisia suunnitelmia tai ohjelmia ja vahvistettava toimintatapoja tai -malleja, joissa määritellään työpaikan henkilöstöpolitiikan toteuttamiseen liittyvät käytännöt.
Joidenkin suunnitelmien laatimisesta on säädetty tai määrätty työnantajaa velvoittavasti. Jokaisella seurakunnalla on oltava ainakin:
Osalla seurakunnista on niiden henkilöstömäärään perustuen oltava lisäksi:
Lisäksi seurakunnat voivat:
Hyvän käytöksen edistäminen ja epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisy
Kevan TyöelämäpalvelutAktiivinen tuki yhteistoiminnan työkaluna, Työturvallisuuskeskuksen julkaisu
Työturvallisuuskeskuksen verkkosivut