Stiftsdagarna krönte jubileumsåret

Jubileumsårets huvudfest firades i Borgå 27–29 oktober. Här kan du få en smak av festen i efterskott.

Mässa i mångfaldens tid

En mässa komponerad av Ulf Långbacka. Liturger: Rebecka Stråhlman och Claus Terlinden. Medverkande: Borgå kammarkör och Västnyländska kammarkören under ledning av kantor Eric-Olof Söderström.

Se den strömmade mässan på Borgå svenska domkyrkoförsamlings Youtube-kanalÖppna länk i ny flik

Festföredrag

Ärkebiskop Martin Modéus från Svenska kyrkanÖppna länk i ny flik (pdf)

Festmässan i Borgå domkyrka

Se gudstjänsten på Yle ArenanÖppna länk i ny flik

På Arenan kan gudstjänsten också ses tolkad till finlandssvenskt teckenspråk.Öppna länk i ny flik

Medverkande: Predikant: Bo-Göran Åstrand. Liturger: Mats Lindgård och Maria Smeds. Kantorer: Anne Hätönen, Eric-Olof Söderström, Reidar Tollander och Erica Nygård. Körer: Borgå kammarkör, Kammarkören Psallite och barnkören Diskanten. Körledare: Eric-Olof Söderström, Erica Nygård, Lauri Palin och Christer Romberg. Solist: Michael Wargh. Musik: Brassensemblen Cornicines Borgoensis. Inledningsord: Kristo Anttila.

Biskop Bo-Göran Åstrands predikanÖppna länk i ny flik

Foton från Stiftsdagarna

Mapp med foton från stiftsdagarna.Öppna länk i ny flik Fotograf: Niklas Montonen

STIFTSDAGAR 27-29.10.2023, Konstfabriken, Borgå

Programmet för stiftsdagarna i Borgå.

Fredag 27.10

13.30–14.30 Tillsammanskraft med sång

Allsång tillsammans med Gaudeamuskören och kantor Reidar Tollander. Konferencier prosten Ann-Britt Hedman.

14.30–15 Kaffeservering

16.00 Middag

17.00 Tillsammanskraft - stiftet, seklet, svenskan

I panelen sitter diakoniarbetare Susanna Landor, TD Robert Lemberg, församlingspedagog Alaric Mård, psykologen Ida-Maria Sola. Moderator är journalisten Maja-Stina Andersson-Tapola.

19.00 Mässa i mångfaldens tid

Vi firar den av Ulf Långbacka komponerade mässan tillsammans med liturgerna Rebecka Stråhlman och Claus Terlinden, Borgå kammarkör och Västnyländska kammarkören under ledning av kantor Eric-Olof Söderström i Borgå domkyrka.

Se mässan som strömmas på Borgå svenska domkyrkoförsamlings Youtube-kanalÖppna länk i ny flik

Lördag 28.10

Kl. 9.15 Vi sjunger in dagen tillsammans med Sibbo svenska församling under ledning av kantor Lauri Palin

Morgonandakt med kyrkoherde Niklas Wallis

Välkomsthälsning, biskop Bo-Göran Åstrand och dagens konferencierpar lärare Amanda Audas-Kass och ledande sakkunnig Lucas Snellman.

Parallellprogram:

1. Tillsammanskraft förr och nu: samtal om Borgå stifts identitet (kl.10-10.45)

Vad tillför Borgå stift och den evangelisk-lutherska kyrkan till det finländska samhället? Vad är tillsammanskraften, och hur kan vi ta den tillvara? Samtalet mellan journalisten Staffan Bruun och direktor Sixten Ekstrand modereras av stiftsdekan Mia Anderssén-Löf.

2. Framåtblick: samtal om framtiden och stiftets bärkraft (kl. 11-11.45)

En hurudan framtid anar vi och önskar vi? Hur bygger vi det stift och den kyrka vi vill se? Samtalet mellan framtidsforskaren Katri Vataja, socionomen Jamika Sandbäck, studerande Filip Schauman och biskop Bo-Göran Åstrand modereras av stiftsdekan Mia Anderssén-Löf.

3. Pilgrimsvandring (kl. 10-12)

Pilgrimsvandringen med församlingspastor Elefteria Apostolidou avslutas med andakt i Lilla kyrkan.

4. Guidad vandring (kl. 10-12)

Besök till domkapitlet (guide: notarie Linus Stråhlman), biskopsgården (guide: redaktör Benita Ahlnäs) och Brunbergs lilla butik i Gamla stan. Vandringen avslutas med andakt i Lilla kyrkan.

Övrigt:

Tillsammans i bön

Stillhetens rum kommer att vara öppet under hela lördagen. Vi erbjuder en oas av tystnad och stillhet samt programinslag i form av tyst bön och Stillhetens yoga.

12.00 Lunch

13.30 Festföredrag

Ärkebiskop Martin Modéus från Svenska kyrkan.

14.30 Kaffe

15.30 Finlandssvenska spår i psalmboken

Biskop emeritus Gustav Björkstrand berättar om arbetet med sin bok om finlandssvenska författare i psalmboken och vi sjunger några av psalmerna tillsammans.

16.00 Biskopens hörna "Borgå stifts plats i Svenskfinland"

Ärkebiskop Tapio Luoma och ärkebiskop Martin Modéus i samtal med biskop Bo-Göran Åstrand.

17.00 Middag

17.30 Hälsningar till jubilaren Borgå stift

18.30–19.30 Mingel med lätt servering och Borgå stads jubileumshälsning

19.30 Tillsammanskraft i mer än 100 år

Medverkande musikerna Mauriz Brunell (orgel), Martina Brunell (ackordion), Niels Burgmann (orgel/piano), Fredrik Erlandsson (trumpet), Jan Hellberg (klarinett), Erica Nygård (flöjt) och kören Mrs Bighill Singers.

Söndag 29.10

12.00 Tillsammans i festmässa

Mässan från Borgå domkyrka televiseras kl. 12 i Yle Fem och radieras kl. 13.03 i Yle Vega. Se gudstjänsten på Yle ArenanÖppna länk i ny flik

På Arenan kan gudstjänsten också ses tolkad till finlandssvenskt teckenspråk.Öppna länk i ny flik