Information för medier

Hej. Tack för att du intresserar dig för firandet av Borgå stift 100 år.

Här hittar du bakgrundsinformation, länk till vår mediebank och kontaktuppgifter till personer som kan hjälpa dig vidare.

Närbild på en videokamera, i sökaren syns en man i biskopsskjorta som står längre bort i rummet.

Borgå stift 100 år

Borgå stift grundades 1923 som det enda svenskspråkiga stiftet i Finland.

År 2023 firas jubileumsåret med festligheter runtom i församlingarna och en huvudfest i Borgå. Förhoppningen är att under året kunna visa den mångfald, gemenskap och glädje som finns i Borgå stift. En mångsidig manifestation av den tillsammanskraft som finns i historia, nutid och framtid.

Mera om stiftets historia

Jubileumsåret firas runtom i församlingarna under hela år 2023. Ta alltså gärna kontakt med stiftets församlingar för att höra vad som händer lokalt.

Församlingarnas kontaktinformation

Förutom församlingarna kommer också flera kyrkliga aktörer och organisationer att fira Borgå stift 100 år. Till dem hör till exempel Församlingsförbundet r.f., Fontana media och Kyrkpressen.

Materialbank

Foton från stiftsdagarna i Borgå 27–29 oktober laddas upp i den här fotomappen.Öppna länk i ny flik Fotograf är Niklas Montonen.

I kyrkans mediebank hittar du bilder om lutherska kyrkan och också firandet av Borgå stift 100 år. Mediebankens material kan användas i samband med redaktionellt material som har att göra med lutherska kyrkan. Det är förbjudet att använda materialet för andra ändamål eller att sprida det vidare. Kom ihåg att nämna fotografens namn eller upphovsrättsinnehavaren, samt eventuella bildtexter när du publicerar bilder.

Ladda ner Jubileumsårets logo

Följ oss i sociala medier

För jubileet används taggarna #borgåstift100 och #tillsammanskraft

Facebook: Borgå domkapitel

Facebook: Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Twitter: Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Instagram: Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

YouTube: Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Ta kontakt. Vi hjälper dig gärna.