YouTube-video

Vi firar Borgå stift tillsammans

År 2023 fyller Borgå stift 100 år. Ett jubileumsår, en historisk händelse som förenar stiftets 47 församlingar. Det här ska vi fira tillsammans!

Det är nämligen församlingarna och allt som där görs som sammantaget blir Borgå stift i hela sin mångfald. Därför vill vi lyfta fram det församlingarnas fina arbete under jubileumsåret.

Fundera alltså vad ni i församlingen har, som kan vara en del av jubileumsfirandet.

Lyft fram det församlingen redan gör och är

Poängen är inte att behöva skapa ny verksamhet, utan att lyfta fram det som man redan gör i sin församling, och kanske är extra stolt över.

De här evenemangen, gudstjänster, konserter, samlingar, pilgrimsvandringar etc, kan kryddas med att bjuda på jubileumsbakelse, sjunga jubileumssången eller varför inte berätta lite om stiftets historia.

Ladda ner presentationen (pdf) och använd den för att berätta om jubileet i era sammanhang. Presentationen finns också i Power Point format.

Samtala, fråga och dela idéer i Teamet Anställda i Borgå stift

Alla som är anställda i en församling som hör till Borgå stift är medlemmar i teamet Anställda i Borgå stift på Teams. I teamet har vi nu en skild kanal för jubileumsåret: Borgå stift 100

Här kan vi samtala, dela idéer och ställa frågor om allt som har med jubileet och firandet att göra. Tanken är att där kunna ge kamratstöd till varandra och också ge en plattform för koordinering och samarbete över hela stiftet. Här finns också allt material lätt tillhanda.

Sånger, recept och annan inspiration

På de här webbsidorna hittar du redan material och inspiration.

• En glad jubileumssång med samhörighet som tema. Sången är skriven av Camilla Cederholm för att användas vid församlingarnas gudstjänster och samlingar samt vid olika tillfällen i stiftet.
  • Recept på en jubileumsbakelse som har skapats av Marthaförbundet och kan bakas till olika tillfället under jubileumsåret.

På kommande är också:

• Ett undervisningsmaterial som ska kunna användas i samarbete med skolorna på orten. Profilen på materialet är sådan att alla i skolan ska kunna ta del av innehållet.
  • Ett sånghäfte innehållande jubileumssången, psalmer och sånger. Sånghäftet ska kunna användas vid samlingar och olika tillfällen under jubileumsåret. Sånghäftet kommer att finnas i både tryckt och digital form.

Grafiskt material ger synlighet nationellt

Använd logon för stiftsjubileet i marknadsföringen av era evenemang. Logon finns tillgänglig att ladda ned i kyrkans mediebank. Där finns också en version som går att skriva ut och använda som färgläggningsbild.

Tagga inlägg i sociala medier med #borgåstift100 och #tillsammanskraft

De församlingsevenemang som anknyter till jubileumsfirandet vill vi lyfta fram på den här webbplatsen. Gör så här för att ert evenemang ska synas:

• Skapa evenemanget i Klockaren
  • Ange ordet borgastift100 som nyckelord då du skapar evenemanget

Lyft också fram jubileet på er egen webbplats. I Klockaren finns en gemensam länk till den här jubileumswebbplatsen och ett gemensamt innehåll med en kort presentation av jubileet och stiftet. Båda hittas under rubriken "Borgå stift 100 år".