Pilgrimsvandring

De senaste åren har intresset ökat för pilgrimsvandringar. De mest kända pilgrimslederna är de som hör till Caminos de Santiago i Spanien, men det finns många andra, också i Finland. För tillfället utvecklar man bl.a. pilgrimsledsnätverket S:t Olofs leder. Längs med dem kan man vandra från östra Finland ändå till Trondheim i Norge.

Men man behöver inte resa långt för att göra en pilgrimsvandring. Flera församlingar ordnar pilgrimsvandringar i närområdet och i Tammerfors kan du hitta en uppsjö av pilgrimsleder. Man också själv bestämma att man gör en pilgrimsvandring och välja en egen rutt. Det vanligaste är att man pilgrimsvandrar till fots, men man kan lika gärna t.ex. cykla eller skida.

Vad är då en pilgrimsvandring? Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus, främling, och avser en person som vallfärdar till en helig plats. Att göra en pilgrimsvandring innebär att man bryter upp från vardagen, det vana och trygga och ger sig ut på vandring. Då sätts både kroppen och själen i rörelse.

En pilgrim skiljer sig från en vanlig turist genom att resan kombineras med andlighet. Alla vandrare idag har ändå inte religiösa motiv. Många vandrar för att söka stillhet, en del för att få en resa med motion och andra för att njuta av naturen och historiska platser.

Under en pilgrimsvandring kan man vandra ensam eller i grupp. En traditionell pilgrimsvandring startar från en kyrka eller annan betydelsefull plats och avslutas antingen vid en annan plats. Under vägens gång stannar man upp på en eller flera s.k. stationer eller hållplatser. På dessa kan det finnas något för eftertanke eller en uppgift att utföra. Under en del pilgrimsvandringar i grupp vandrar man mellan stationerna i tystnad.

Det går också bra att ordna pilgrimsvandringar för barn. I t.ex. Johannes församling har man ordnat pilgrimsvandringar för småbarnsfamiljer. Rutten går runt den kyrkobyggnad där en av musiklekgrupperna samlas, har tre stationer och avslutas med en kort gudstjänst i kyrkan. Efter gudstjänsten har alla samlats för att äta något gott i församlingssalen. En av pilgrimslederna i Tammerfors riktar sig i första hand till barn.

Varför inte bjuda in daghemmen till en pilgrimsvandring i kyrkan? Stationerna och avslutningen kan utformas utgående från om du vill erbjuda något från korg 1 eller korg 3. Du kan få inspiration från t.ex. Barnens pilgrimsled i Tammerfors eller Utforska rummet - materialet som har utformats för småbarnspedagogiken och de yngsta årsklasserna.

Mera information om pilgrimsvandring i Finland hittar du här: Pilgrim Finland - pilgrimscentret i Åbo öpppnades 2021. På deras sida Pilgrim Finland kan du bl.a. läsa om pilgrimens sju nyckelord och olika pilgrimsleder i Finland.

En del av texten är hämtad från denna webbplats.

Barnens pilgrimsled i TammerforsÖppna länk i ny flik (på finska)

Utforska rummet - materialet: På svenska | PearltreesÖppna länk i ny flik

Text: Maria Repo-Rostedt