Hyppää sisältöön

Åskådningsfostran enligt läroplanen för småbarnspedagogik

 

Barnen växer i en värld som kännetecknas av ett kulturellt, språkligt och pluralistiskt samhälle. Småbarnspedagogiken värdesätter rätten till det egna språket, den egna kulturen, religionen och åskådningen som grundläggande rättigheter. Åskådningsfostran är en del av den helhetsbetonade småbarnspedagogiken som stärker barnets identitetsutveckling i en föränderlig omvärld. Mångkulturalitet och mångfald av olika slags familjer ökar vilket utmanar personalen till en mångsidig kompetens om åskådningar. Religioner, åskådningar och kulturer är viktiga bärare av värderingar, seder och attityder. De behöver identifieras, erkännas och beaktas i småbarnspedagogiken. Åskådningsfostran stödjer barnets mångsidiga kompetens speciellt inom området kulturell och kommunikativ kompetens samt förmåga att tänka och lära sig.  

Åskådningsfostran uppmuntrar till kreativitet

I en fostrande gemenskap bidrar barnet alltid med mera än vi kan förstå. Lärande är en helhetsbetonad process och sker överallt. Lärande inbegriper kunskap, färdigheter, handlingar, känslor, sinnesförnimmelser, fysiska upplevelser och tankar. Det är inom lärområdet ”Jag och vår gemenskap” som nycklar till att förverkliga åskådningsfostran finns. Inom åskådningsfostran ska man tillsammans i första hand bekanta sig med de religioner och övriga åskådningar som finns i barngruppen och traditioner som hänger ihop med dem. Den finländska festtraditionen har en kulturell och religiös anknytning. Uppdraget betraktas ur olika perspektiv: etiskt tänkande, åskådning, närmiljöns förflutna, nutid och framtid samt media. Småbarnspedagogiken är religiöst, konfessionellt och partipolitiskt obunden. I verksamheten kan man på ett mångsidigt sätt använda till exempel berättelser, sagor, musik, bildkonst, lek, drama, olika medieinnehåll samt gäster, besök och evenemang i den närmaste omgivningen.

Barnen ska uppmuntras att fundera över olika livsfrågor tillsammans med andra och de ska ges möjligheter att förundra sig över livsfrågor till exempel genom lek, diskussion och kreativt uttryck. Åskådningsfostran ger barnen redskap att förstå begrepp och frågor som anknyter till religioner och åskådningar samt färdigheter att bygga upp sin egen kulturella och åskådningsmässiga identitet. I undervisningen kan man dra nytta av exempelvis besök av gäster och evenemang i närmiljön. Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning 2021.

Barn sitter på golvet och lyssnar på lärare

Mångprofessionellt samarbete

Samarbete och kommunikationen mellan barnet, vårdnadshavaren och personalen formas av den finländska kulturarvet. Då barnen börjar i den småbarnspedagogiska verksamheten blir deras livsmiljö utanför hemmet större. Utöver det egna hemmets traditioner, vanor, värderingar och åskådningar möter barnen också andra sätt att tänka och handla. Småbarnspedagogikens uppdrag är att utveckla barnens förmåga att förstå mångfalden i närmiljön och att öva sig att fungera i den. I närområdet finns mångsidiga samarbetsmöjligheter som kan utnyttjas i åskådningsfostran.

Personalens sätt att bemöta olika människor på ett positivt sätt och deras positiva inställning till en mångfald av språk, kulturer och åskådningar fungerar som modell för barnen och skapar förutsättningar för ett bra fostransamarbete.

I åskådningsfostran välkomnar vi barn att utmana oss med sina frågor

Varje barn har rätt till omsorg, social gemenskap och att höra till en grupp, samt rätt att bygga upp en förståelse om sig själv, sin identitet och världen enligt sina egna förutsättningar. Då barnets individuella plan i småbarnspedagogiken utarbetas beaktas också barnets språkliga, kulturella och åskådningsmässiga bakgrund. Småbarnspedagogik bygger på respekt för livet, en hållbar livsstil och mänskliga rättigheter samt den mänskliga värdighetens okränkbarhet. Ingen form av mobbning, rasism eller våld ska accepteras.

Det går inte att uppfostra ett barn i ett vakuum. Det är viktigt att det finns utrymme för barnens nyfikenhet och förundran och att de vuxna tillsammans med barnen funderar på frågor om livet och frågor som berör dem i vardagen. Det är i barndomen som grunden läggs för ett respektfullt bemötande gentemot andra människor.

 

Grunderna för planen för småbarnspedagogik

Grunderna för förskoleundervisningens läroplan

Grunderna för läroplanen för försöket med tvårig förskoleundervisning

Anvisningar för att anordna religiösa evenemang

Samarbetskorgarna