Hyppää sisältöön

Utveckla pedagogiken

Utforska åskådningar - tillsammans med familjerna

 

Animering, människor möts vid en skylt

 

Vilka möjligheter upptäcks? Vilka hinder? Vilka möjligheter öppnas?

Gemensamt arbete inom åskådningsfostran innebär:

  • Aktiva aktörer - pröva och göra
  • Tillsammans söka nya lösningar
  • Lära sig något nytt
  • Utforska det nuvarande och framtida gemensamma arbetet 
  • Våga ta nya initiativ

Allt detta leder till en djupare gemensam förståelse om sig själv och den andra. Samarbete inom åskådningsfostran uppmanar till att bli hörd, mod att samtala och fråga, samt att bygga en lärande gemenskap.

Ny sida under arbete på Utbildningsstyrelsens webbplats om material för åskådningsfostran.

"Vi diskuterade på daghemmet vad åskådningsfostran är. Personalens ögon blev stora när de upptäckte att de redan gjort åskådningsfostran. Det är ingen kärnfysik". Utredning om åskådningsfostran, 2020

Strukturer inom åskådningsfostran

Ett par frågor kan hjälpa arbetsteamet att stanna upp inför barnens gemensamma vardag.

Vet jag om vilka kulturella och åskådningsmässiga erfarenheter det uppstår  under barnets vardag; i småbarnspedagogiken, familjen, vänkretsen och hobbyverksamheten?

  • Prioriterar jag barnets perspektiv, barnets livsfrågor, önskningar och upplevelser? Och de anhörigas?
  • Inser jag vilka kulturella och åskådningsmässiga berättelser jag förmedlar eller hur jag talar om barnet?
  • Identifierar jag vilka konsekvenser det blir av mitt sätt att tala och tänka om barnet? Och vad kan innebära för barnet själv och hens anhöriga?