Hyppää sisältöön

Överenskommelser i småbarnspedagogiken

 

Gemensamt arbete och i synnerhet samarbete innebär interaktion, gemensam planering och överenskommelser. Det gemensamma arbetet förbereds noggrant i lokala nätverk. Då möts behoven och resurserna och det gemensamma arbetet är målinriktad. I samarbete i åskådningsfostran är det viktigt att på lokal nivå diskutera hur det gemensamma bästa för alla barn och familjer förstås enligt målen i läroplanen. Och hur det återspeglas i hur samarbetet görs konkret. 

Gemensamt arbete sker på alla nivåer: fysiskt, mentalt, socialt och virtuellt.

Framsida av broschyren Fyra steg till ett samarbetsavtal

Fyra steg till ett samarbetsavtal.


Ett avtal gör samarbetet tydligare.

För kontinuitetens skull och för att befästa det goda samarbetet är det bra att göra ett samarbetsavtal. Ett skriftligt avtal definierar församlingens och kommunens samarbete i småbarnspedagogiken, förskolan och den grundläggande utbildningen. Alla kommuner och församlingar, oavsett storlek, har nytta av att ingå avtal.
Ett avtal gör samarbetet mera synligt och förutsägbart, den är förbindande och främjar det ömsesidiga förtroendet.
Ikraftvarande anvisningar och bestämmelser beaktas då man ingår avtal.
Avtalet underlättar också det fortsatta samarbetet då det sker förändringar i personalen.

Modell för samarbetsavtal mellan kommun och församling

Samarbetsavtalet har gett arbetsro. Den tydliggör för alla parter vad kyrkan gör i småbarnspedagogiken. Kontakten fortsätter fastän personerna byter. Utredning om samarbete inom åskådningsfostran, 2020

Utbildningssstyrelsen anvisningar

Samarbetet och det gemensamma arbetet behöver dokumenteras och utvärderas med jämna mellanrum. Det kan göras utgående från olika synvinklar. En synvinkel kan vara att utvärdera arbetet utifrån en hållbar verksamhetskultur, till exempel genom följande kriterier:

  • Vi handleder barn att lugna ner sig, njuta och återhämta sig i naturen
  • Vi handleder barn till måttfullhet och beaktar miljökonsekvenserna i vår verksamhet
  • Tillsammans med barnen uppmärksammar vi mångfalden av olika familjer- och relationer på ett respektfullt sätt 
  • Vi planerar aktiviteter som främjar respektfulla attityder till olika kulturer och åskådningar

Utvärdering och gemensam diskussion kan också fokusera på förverkligandet av inkludering och delaktighet ur barns, vårdnadshavares eller lärares perspektiv.

Exempel på arbetssätt

Här olika sätt att utföra åskådningsfostran.