Heliga rum

Åbo domkyrka, interiör

Foto: Ilkka Tahvanainen

Heliga, sakrala byggnader behövs för att påminna om att religioner är viktiga för människor. Det är ett konkret och ömsesidigt, observerbart utrymme, där barn får förundras och utforska i. Under årtusenden har människor haft ett behov av att komma samman och skapa en ram för sammankomster. Redan atmosfären informerar om vad utrymmet betyder för de människor som samlas där. Det har funnits en önskan att investera i dessa byggnader, och det har gjorts extrema ansträngningar genom vetenskap och konst för människor att stanna till vid det estetiska och heliga. Besök i religiösa helgedomar, kyrkor, kapell, tempel, moskéer, och synagogor bildar en förståelse för det behov många människor har. I de sakrala rummen kan man uppleva mysteriet tillsammans i livet. Symboler, konst och artefakter förkroppsligar behov av att dela erfarenheter.

För många skapar rymd och atmosfär, trygghet och möjliggör ett ögonblick av vila  för själen där det heliga får finnas. I Helsingfors finns Stillhetens kapell som är ett utmärkt exempel på ett rum där man får vila i stillheten oavsett åskådning. Andra kan uppleva samma sak i naturen, kanske en vinterdag i skogen i det tysta suset från träden.

Besök i heliga rum ger en möjlighet att få uttrycka fenomen på många sätt och få uppleva tillsammans. Det erbjuder möjligheten att förstå en annans tro och åskådning och å andra sidan att identifiera mångfald.

Barnens naturliga nyfikenhet är värt att dra nytta av och bygga ett äventyr kring, tillsammans. Ett sätt att arbeta med barn är att  information samlas in genom att fotografera, förundras, leka och prata om utrymmet. Samtidigt har vi att göra med de viktigaste frågorna i livet. Det finns inget korrekt svar på dessa frågor, men det är viktigt att göra det möjligt för även små barn att tänka på för dem viktiga iakttagelser. Det är barns rätt att vägledas genom ett brett spektrum av erfarenheter och förtrogenhet med dimensioner av olika övertygelser.

Sören Dalewi har forskat i kyrkopedagogik för barn. Läs mera om kyrkopedagogik.

Vad upplever du i ett heligt rum?

Exempel på  arbetsätt i ett heligt rum

Installation på Educamässan, kort placerade i en trähylla

Foto: Mirva Sandén

Greta Muuri är konstnär, hon har planerat en pedagogisk metod för Educamässan 2020.

Muuri har skapat många konstprojekt tidigare av återvinningsmaterial.

Deltagarna får delta i en installation om vad de upplever i ett heligt rum. Varje individs känsla i ett heligt rum symboliseras av ett handfärgat papper och en färg. Det finns också ett ord för varje färg. Installationen formas av att deltagarna placerar det färgade kortet i en trähylla. Därefter omformas installationen efterhand och ändrar form hela dagen. Det finns också möjlighet att rita eller skriva på kortet.

Anvisning

Färgade kort på ett bord

Foto: Mirva Sandén

Börja med att fundera på vad du upplever i ett heligt rum och välj ett kort som beskriver det. Du kan också rita eller skriva din upplevelse på kortet. Placera kortet som en del i installationen.

Om du vill kan du dela ett foto av din upplevelse på Facebook eller Instagram.

Tilläggsfrågor

• Installationen vill inspirera deltagarna att lyfta fram tankar och samtal om heliga rum.
  • Vilka känslor får du?
  • Vad betyder ett heligt rum för dig?
  • Finns det plats för dig?