Retriter

Tyst retreat – något för dig?

Känner du att allt snurrar på lite för fort eller att du inte riktigt vill orka med allt? Kanske du bär på en obestämbar oro eller en längtan efter att komma bort från vardagen ett par dagar?

Då kan en tyst retreat vara något för dig. Retreat betyder att dra sig tillbaka eller att dra sig undan. Under en retreat får du möjlighet att stiga ut ur vardagen samt tid att ta hand om dig själv och lyssna efter vad som rör sig inom dig.

Tillsammans

Kan jag inte sitta tyst ensam hemma lika bra, undrar du kanske. Ja, det kan du! Skillnaden mellan att sitta tyst hemma och delta i en tyst retreat är att du inte är ensam i din tystnad. Det är spännande hur det i tystnaden växer fram en gemenskap. Dessutom behöver du på en tyst retreat inte sköta hushållet, utan får allt serverat för dig.

Brädgunga i ett träd

Foto: Mirva Sandén

Vad händer på en retreat?

Under en tyst retreat finns det ett fastslaget dagsprogram med olika gemensamma samlingar med egen tid emellan. Allt ordnat program är frivilligt. Retreaten är ett utmärkt tillfälle att känna efter vad du vill och behöver, just nu. Inom småbarnspedagogiken är det självklart barnens behov som ställs främst, på en retreat får du koncentrera dig på dig själv. Kanske du vill ta en stund för att lyssna efter vad ditt eget inre barn vill och behöver?

Vad som händer inom dig under en retreat kan ingen veta på förhand och den som är en van retreatdeltagare vet att det kan vara olika varje gång.

Tystnaden

Blir det inte pinsamt om ingen pratar, undrar du kanske. Under en tyst retreat är det inte tyst hela tiden. Vi sjunger t.ex. psalmer eller sånger under gudstjänsterna och under måltiderna spelas musik.

Tystnaden på en retreat handlar om mera än att enbart låta bli att prata. Det handlar om att ge varandra rum att vara just dem vi är, just då. Det handlar om att inte störa det som pågår inom var och en. Du får tänka dina tankar till slut, utan att någon pockar på din uppmärksamhet. Du får njuta av hur maten smakar, hur naturen låter och allt det vackra som finns omkring dig, utan att behöva förklara något eller visa intresse för någon annan.

Men om jag behöver prata?

Retreatledaren erbjuder alltid tid för enskilda samtal. Tystnaden kan väcka många sorters tankar och känslor, som det kan vara bra att få prata om. Men om du är mitt i en akut kris, t.ex. en skilsmässa eller en stor sorg, kan tiden i tystnad bli för tung för dig. Vänta därför med att delta i en tyst retreat tills du har kommit igenom den akuta fasen av din kris.

Om du under retreaten får ett praktiskt problem t.ex. att du glömt tandborsten, kan du alltid prata med husfolket. Husfolket är frivilliga och anställda som ansvarar för allt det praktiska kring retreaten.

Får jag röra på mig?

Ja, du får röra på dig så mycket du vill. Tysta retreater ordnas ofta i natursköna områden. Du kan promenera, springa eller ta med din cykel. På några ställen finns också havet nära, där du kan ta dig ett dopp.

Kristet innehåll

Under en retreat som ordnas av en kristen retreatgård eller av en församling ingår gudstjänster, stunder av bön och meditation samt ofta också en kort föreläsning kring ett tema. Men jag är inte alls religiös eller troende, tänker du kanske. Ingen fara! Du får delta i det du vill och ta till dig av innehållet i den mån det känns bra för dig.

Var och när?

Det finns flera retreatgårdar och församlingar som ordnar tysta retreater. Hör efter i din församling eller gå in på retreatgården Snoans hemsida

Om du vill gå på tyst retreat på finska hittar du många alternativ på hiljaisuudenystavat.fi.

På retreatgården Snoan ordnas 18-20.11. 2022 en tyst retreat som är skräddarsydd för dig som arbetar inom småbarnspedagogiken. Mera info "Vila för kropp och själ"

Här hittar du mera information om vad retreat är och ett exempel på dagsprogrammet under en retreat: http://snoan.fi/vad-ar-retreat/.

Välkommen på tyst retreat!

Text: Maria Repo-Rostedt