Hyppää sisältöön

I samma värld

I småbarnspedagogiken ses mångfalden av  kultur och åskådningar som en rikedom.  Samtidigt är det egna språket, kulturen, religionen och åskådningen en grundrättighet.

Målet med en gemensam dialog mellan olika åskådningar är att förebygga hatprat och fördomar. Medvetenhet och identifiering av många olika slags röster bryter ner de egna fördomarna. Det centrala i förhållningssättet är, att man bör utgå från möjligheten att den andra kan ha rätt i sin tolkning och uppfattning.

Judiska  föremål

Foto: Aarne Ormio

Varje människa har olika sätt att se och förstå världen, genom en åskådning som är religiös eller ickereligiös. Det kan vara medvetet eller omedvetet, strukturerade eller ostrukturerade, enligt en tro eller inte.

Inom småbarnspedagogiken och i åskådningsfostran ska man tillsammans i första hand bekanta sig med de religioner och övriga åskådningar som finns i barngruppen.Irreligiositet betraktas vid sidan av åskådningar. Också närmiljöns mångfald behandlas. Tillsammans med barnen ska man bekanta sig med olika seder och traditioner som hänger ihop med dem. Småbarnspedagogikens uppdrag är att utveckla barnens förmåga att förstå mångfalden i närmiljön och att öva sig att fungera i den. Uppdraget betraktas ur olika perspektiv: etiskt tänkande, åskådning, närmiljöns förflutna, nutid och framtid samt media.

Alla barn växer upp i en värld som kännetecknas av kulturell och språklig mångfald och av olika religioner och åskådningar. Att leva på ett kulturellt hållbart sätt i en mångfacetterad miljö förutsätter kulturella färdigheter grundade på respekt för mänskliga rättigheter samt förmåga att kommunicera på ett hänsynsfullt sätt och kunna uttrycka sig själv och sina åsikter på olika sätt.  Det fins ett relativt nytt material som riktar sig till den grundläggande utbildningen men som kan tillämpas i småbarnspeadgogiken. Läs mer om materialet på  Åbo Akademis webbsida O.lika