Från medeltiden till idag

Ju mer autentiska lärmiljöer är, desto bättre möjligheter till identitetsbildning. Kyrkliga byggnader och miljöer representerar kontinuiteten för den andliga och materiella kulturen från medeltid till nutid. Kyrkor är monument som tillhör den gemensamma nationella, kulturhistoriska egendomen. Det är de lokala församlingarna som använder kyrkor och församlingens andra byggnader för sin verksamhet. Många kyrkliga byggnaderna, med sina fasta interiörer och konstverk, är skyddade byggnader.

Åskådningsfostran och samarbete i anslutning till den är att bygga ett kulturkapital. Barns kulturella och kommunikativa kompetens samt förmåga att tänka och lära sig är i förgrunden och metoderna är att utforska genom interaktion och mångsidiga uttrycksformer.

Pedagogisk utveckling, kreativitet och kommunikation som har med kulturarvet att göra stärker också tillgängligheten och öppenheten på många olika nivåer. Barn måste erbjudas möjligheter att förstå konstens och kulturarvets innebörd och värde. Grunderna i planen för småbarnspedagogik har som mål att utveckla barns relation till kultur och kulturarv. Barnen får observera föremål i byggnader och i en naturlig miljö, undersöka från etiska och åskådningsmässiga perspektiv samt hur närmiljön är påverkad av det förflutna. Genom att fundera över närmiljöns förflutna, nutid och framtid riktas barnens intresse mot historiska frågor och byggandet av en hållbar framtid.

Petäjävesi kyrka

Foto: Ilkka Tahvanainen

Kulturhistoriskt värdefulla byggnader

Den byggda miljön kommunicerar sin tids värderingar och sociala situation och har ett estetiskt värde (Kulturkalendern 2019)

Finlands äldsta kyrka

Den äldsta kyrkan på Åland och samtidigt i Finland, är Jomala kyrka.  Kyrkan byggdes troligen mellan 1270 och 1290 av kalksten. Den byggdes intill ett järnåldersgravfält och är tillägnad Sankt Olof.

Finlands världsarv (finns med på UNESCOS världsarvlista)

Petäjävesi kyrka hör till Finlands världsarv. Den uppfördes av byggmästare Jacob Clementsson, Leppänen, 1764. Korskyrkorna är ett typiskt exempel på en arkitektonisk tradition som byggdes av nationella byggmästare som ärvde byggnadskunskapen av sina släktingar.

Kyrka i nygotisk stil

Trefaldighetskyrkan  i Vasa är byggd år 1862. Den är ritad av C. A. Setterberg och representerar engelsk nygotik.

Tempelplatsens kyrka

Tempelplatsens kyrka i Helsingfors öppnades 1969 och har ritats av arkitekterna Timo och Tuomo Suomalainen. Kyrkan är insprängd i berget. solljus kommer in genom takfönstren. Byggnaden används ofta som konsertsal tack vare den utomordentliga akustik som skapas av väggarnas skrovliga bergyta. Som altartavla fungerar en spricka i bergväggen. Tempelplatsens kyrka hör till de populäraste sevärdheterna i Helsingfors och besöks årligen av cirka en halv miljon människor.

Gemensam byggnad för olika religioner

Sankt Henriks ekumeniska konstkapell i Hirvensalo i Åbo. Arkitekterna Matti Sanaksenaho, Pirjo Papunen och Enrico Garbin har planerat kapellet i trä så att det påminner om en fisk eller en upp och nedvänd båt, 2005. Konstkapellet är en helig byggnad som delas av flera kristna kyrkor och religioner. Därför finns det inga religiösa symboler i kapellet. Förutom kyrkliga evenemang arrangerar kapellet även konstutställningar och diktläsning.

Arkitektoniska frågor

• Vilka utrymmen är stora och höga?
  • På vilka sätt styr rummet hur människor rör sig i den?
  • Hur känns materialen?
  • Hur luktar det?
  • Hur många olika färger ser du?
  • Varifrån kommer ljuset?
  • Klappa i händerna. Ekar det?
  • Var finns en vacker eller intressant detalj?
  • Vad är bäst i den här byggnaden?