Vad är UK?

Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en påverkningskanal för dig som vill påverka hur kyrkan och samhället ska se ut i framtiden. Din församling kan sända dig som ombud till UK som en representant för de unga på din ort. För att komma med ska du vara konfirmerad och mellan 15 och 30 år.

Du kan skicka in ärenden på förhand, något som du tycker är viktigt och du vill förändra, som sedan behandlas på UK, i både utskott och på plenum. Det är en merit att vara ombud på UK. Det fungerar som en liten riksdag för ungdomar. UK har funnits i över femtio år.

I menyn till vänster hittar du mera om plenumarbetet och stadgan som också går under namnet arbetsordningen. Fråga gärna också andra som varit med tidigare! På UK:s Youtubekanal hittar du korta videoklipp som förklarar olika delar av arbetsordningen, vad vissa ord betyder, vad som är skillnaden mellan motion och initiativ osv. Klicka här för att komma till UK:s Youtubekanal.

UK är också en stor ungdomssamling som består av intressanta talare, spännande temagrupper, mingel i caféet samt mässor och gudstjänster. Årligen brukar drygt tvåhundra unga komma till UK. Programmet planeras av ungdomar och av Kyrkans central för det svenska arbetet.

Välkommen med till UK du också!

Vill du veta mer om UK? Kolla på filmen nedan!

YouTube-video