Hyppää sisältöön

Sammanfattning av beslut från UK 2024

På denna sida hittar ser du vilka beslut som togs på UK. Protokollet har ännu inte justerats. Sidan uppdetaras och protokollet publiceras i sin helhet när det har justerats klart.

§ 13 Utbytespool för hjälpledare i Borgå stift

UK vill att KCSA tillsätter en arbetsgrupp med representanter från UK som skulle arbeta med skapandet av en hjälpledarpool. Vid väljandet av representanter bör man beakta den regionala spridningen.

Arbetsgruppen bör beakta följande:

  • Lön och reseersättning
  • Församlingens och hjälpledarens rättigheter och skyldigheter
  • Församlingarnas behov och resurser
  • Att hjälpledaren bör på förhand veta vilka uppgifter som förväntas av hen
  • Att församlingen bör få veta vilken sorts hjälpledare som kommer som frivillig till deras läger

KCSA får två år på sig att förverkliga arbetet. Sedan testas systemet i 2-3 år och utvärderas av UK.

§ 14 Är det viktigt att tillhöra församling enligt var man är skriven?

Vi uppmuntrar domkapitlet i Borgå stift att utreda möjligheten till att skapa ett special lov för personer som bor på fel sida av en församlingsgräns.

Domkapitlet får ett år tid på sig och ska presentera resultatet av utredningen på UK 2025.

Ärendet var ursprungligen ett initiativ till diskussion.

§ 16 Uppmaning från UK om samkönade äktenskap

Sedan 2017 är det tillåtet för samkönade par att ingå äktenskap, även om det var galet sent så släpar kyrkan ändå efter. Det är fortfarande inte officiellt tillåtet att viga samkönade par i vår kyrka. UK har tidigare tagit ställning för könsneutrala äktenskap men nu är det dags att göra det igen. Vi kan inte acceptera att det ska ta så här lång tid för vår kyrka att acceptera kärlek. Under 2024 väljs ett nytt kyrkomöte. Kyrkomötet är det organ som kan bestämma att det ska vara tillåtet att viga samkönade par i kyrkan.

UK uppmanar de röstberättigade att beakta frågan om samkönade äktenskap när de röstar samt att UK ska skicka en hälsning till alla nyvalda kyrkomötesdelegater att vi önskar få igenom en ny syn på äktenskapet och tillåta samkönade äktenskap så fort som möjligt.

Dessutom uppmanar UK alla församlingar i Borgå Stift att öppna sina kyrkorum för samkönade vigslar och välsignelse.

10 delegater reserverade sig mot beslutet.

§ 19 Ekonomiskt stödande av församlingsverksamheten

UK uppmanar domkapitlet att utreda hur och utveckla sätt privatpersoner kan stöda kyrkan med större ekonomiska medel än endast kyrkoskatten. UK uppmanar också församlingarna att tydligt informera och marknadsföra till vilka konton ekonomiska medel kan betalas in för den egna verksamheten.

§ 20 Kyrkligt anställd

UK uppmanar församlingarna i Borgå stift och utbildningsanordnarna för kyrkliga yrken att synas mer i marknadsföringen av de kyrkliga utbildningarna.  

UK uppmanar domkapitlet och KCSA att utreda och leda frågan om fler möjligheter för att lättare komplettera en redan existerande examen och räkna tidigare studier och erfarenheter till godo för att bli behörig för ett kyrkligt yrke.  

Vi som unga vuxna ser att världen sätter höga krav på att vi ska ha en så bred utbildning som möjligt och då faller det kyrkliga arbetet lätt bort. Detta trots att många kan tänka sig att jobba inom kyrkan, men det kräver både tid och pengar vilket inte finns när världen springer ifrån en.   

UK uppmanar även kyrkomötet att se över arbetsfördelningen mellan de kyrkliga yrkesrollerna. Kunde man utveckla möjligheterna för icke präster att få större ansvarsuppgifter i församlingen och kyrkan? Kunde kyrkoherde rollen göras om så att det praktiska arbetsledarskapet, administrationen och det andliga ledarskapet kan fördelas mellan flera personer? Detta för att ingen skall bli utbränd men också för att möjliggöra attraktivare löner för fler. 

Ärendet var ursprungligen ett initiativ till diskussion.

§ 21 Ansvarsfördelningen på läger

UK kräver att alla församlingar i borgå stift kommer ihåg följande saker inför läger:

  • Att före läger tillsammans med alla ledare och hjälpledare gå igenom allas ansvar, roller och även ge möjlighet att ta fram allas styrkor.
  • Att gå igenom programmet med ledarna och hjälpledare före läger.
  • Att ge alla ledare och hjälpledare rättt och möjlighet att se säkerhetsdokumentet.
  • Att föra en aktiv diskussion med hjälpledare om ansvarsfördelning.
  • Att förklara för hjälpledare tystnadsplikt samt varför de inte får ta del av viss personlig information.
  • Att tydliggöra alla lägerdeltagares skyldigheter och ansvar inför ett läger.
  • Att efter läger reflektera över hur det gått. Speciellt vid krissituationer.

Dessa saker anser vi skapar trygghet och bättre gemenskap på läger.

Ärendet var ursprungligen ett initiativ till diskussion.