Workshops

På den här sidan kan du läsa om vilka workshops som ordnas på UK 2024. Workshoparna hålls på lördag i ett pass. När du anmäler dig ska du välja tre workshops; den du helst deltar i och två i reserv.

1. Bibel Bulla Biskop

Kom med på ett chilligt bibelstudiecafé! Vi samlas kring ”det tredje sakramentet” (d.v.s. kyrkkaffet), tar oss en bit bulla och fördjupar oss i trosfrågor. I Bibeln hittas massor med kaos och lika mycket välsignelse. Storm och frid, sorg och glädje, mörker och ljus lever sida vid sida genom hela Bibeln. Vilken välsignelse kan vi hitta i vårt eget kaos?

Ledare: biskop BG

1. Läxläsning

Stanna inte hemma från UK fastän du har skolarbeten som måste göras. Här kan du i lugn och ro studera en stund, få lite ordning på kaoset. Ta med dig material och böcker som du behöver.

Ledare: Helena Salenius

1. Lek: välsignat kaos!

Lek kan vara total kaos, men samtidigt den största befrielsen, glädjen och välsignelsen! Du får gärna ”ta med dig” din favoritlek och så delar vi med oss av det skojigaste vi vet. Ha kul, dela med dig och lär dig kanske något nytt att ta med hem.

Ledare: Amanda Ahlgren

1. Handboll

Kom och ta del av något av det bästa Karis har att erbjuda: handboll! Lokala handbollsspelare lär oss grunderna i handboll och sen bara spelar vi och har kul tillsammans!

Ledare: Henrik Lindroos

1. Ljuvligt, organiserat kaos med GOSPEL!

Gillar du att sjunga? Kom med på gospelworkshop! Vi sjunger i stämmor och skapar musik tillsammans. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av att sjunga i kör för att delta.

Ledare: Fanny Sjölind, sångare, sångpedagog och körledare

1. Mmm… - Mexico, mocktails och mat

Vilken är den godaste? Mojito, piña colada eller fresita? Välkommen på mocktails-workshop! Om du är en ivrig ätare och ha ivriga smaklökar är detta är för dig. Vi lära oss att laga fruktiga och goda mocktails och har ett smakprov av riktiga mexikanska tilltugg. Max 10 deltagare.

Ledare: Brenda Serralde

1. Ta hand om din personliga värld: Naturkosmetik

Välkommen till vår spännande workshop i naturkosmetik! Är du intresserad av att lära dig att
skapa skönhetsprodukter som är både naturliga och skonsamma för din hud? Då är vår workshop i naturkosmetik perfekt för dig. Under denna workshop guidar vi dig genom processen att skapa dina egna hudvårdsprodukter med hjälp av naturliga ingredienser såsom eteriska oljor och sådant som du hittar i skafferiet. Vi gör bland annat body scrub, fotsalt, Marthasalvan och läppfett. Du kommer att lämna workshopen med en uppsättning egentillverkade produkter och kunskapen att fortsätta skapa din egen naturliga kosmetika hemma. Vi ser fram emot att dela denna kreativa och lärorika upplevelse med dig!

Ledare: Ungmartha

1. Upcycling och reparation av kläder

Känner du dig inspirerad av att knåpa med händerna? Tycker du om tanken att reparera kläder som du redan har? Vill du ge dina textilier ett nytt liv? Kom då med på denna workshop! Här får du låta kreativiteten flöda utan gränser. Ta med något du vill ge nytt liv eller reparera förhand så hjälps vi åt att skapa realitet av dina tankar. Om du har specifika idéer får du gärna ta med textilpennor, knappar, broderitråd eller andra kreativa lösningar.

Ledare: Jamika Sandbäck, sömmerska

1. En välsmakande värld: Kaffetasting

Kom på (kaffe)bönemöte! Lär dig om kaffets väg från planta till din kopp, hur du brygger bättre kaffe och hittar din smak. Vilket kaffe är godast, både smakmässigt och etiskt? På denna workshop lär du dig en hel del nytt och får smaka på olika sorters kaffe. Himmelriket?

Ledare: Joakim Dyhr från Johan & Nyström

1. Hopp i en kaotisk värld

Kom till café Colombia och lyssna när Christina Heikkilä berättar om hur de lutherska kyrkorna i Colombia, Bolivia och Venezuela är hoppbärare i länder som är präglade av osäkerhet, våld och klimatförändringar. Vi får också tillsammans diskutera hur vi som kristna kan vara hoppbärare i vår värld. Och så hittar vi på något kul. Vadå? Ja, kom med och se.

Ledare: Christina Heikkilä, Finska missionssällskapet