UK 2024: The world - a blessed mess!

Ungdomens Kyrkodagar ordnas nästa gång 1-4.2.2024 på Lärkkulla i Karis. Du hittar all information du behöver här på hemsidan.

Klicka här för att ladda ner programhäftet för UK 2024.

Välkommen på UK 2024!

Ibland känns världen minst sagt litet rörig. Just nu pågår krig på flera ställen och människor lever under orättvisor och svåra omständigheter. I Europa och i vårt land verkar tudelningen och polariseringen växa till sig.

Också vårt eget liv kan ibland vara lite rörigt. Vi har våra bekymmer och problem. Ibland känns det som att allt inte är under kontroll och framtiden osäker.

Men det är just då, sådana tider och dagar, som vi behöver söka oss till varann för att hjälpas åt. UK är en jätteviktig plattform för att träffas, diskutera och fatta beslut. Vi kan göra skillnad här i världen. Om vi hjälps åt kan vi jobba för en bra framtid och tro på morgondagen. Och om vi skapar en atmosfär där alla är trygga och välkomna med blir livet lite lättare att leva.

Så ja, rörigt kan det ibland vara. Men tillsammans och med Gud kan det ändå vara välsignat. Med Guds och varandras hjälp tar vi en dag i taget.

Jag uppmanar alla församlingar i Borgå stift att sända delegater till UK.

Välkommen på UK 2024!

Bo-Göran Åstrand
biskop

Påverka genom motioner och initiativ till diskussion

Du kan själv påverka vilka frågor som behandlas på plenum på UK. Skriv ner det ärende du vill att UK ska diskutera. Om du har ett konkret förslag på vad du vill förändra kallas ärendet motion. Om du bara vill att ett ämne skall diskuteras kallas ärendet initiativ till diskussion. Skriv ner din idé redan nu. Texten behöver inte vara perfekt och motionen eller initiativet inte till 100% genomtänkt. Huvudsaken är att du har en idé som du vill föra fram. Be din ungdomsarbetsledare om hjälp, en tidigare UK-delegat eller Rebecka på KCSA. Om du undrar vad en motion eller ett initiativ är kan du klicka här för att se en förklaring. Du kan också läsa mera i UK:s stadgar genom att klicka här.

Klicka här för att bekanta dig med tidigare motioner, initiativ och beslut.

Ledigt från skolan

Här nedanför hittar du länkar så du kan ladda ner en blankett för att anhålla om frånvaro och ett brev som du kan ge åt din rektor eller lärare. Ifall du behöver ett intyg efter UK över att du deltagit kan du meddela Rebecka Stråhlman, rebecka.strahlman@evl.fi.

Anhållan om frånvaro

Brev till rektor/lärare